opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 maj 2022       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

44 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wilson i kryształy Swarovskiego

Chyba nie może być gorszego połączenia: minimalistyczne dekoracje o wysublimowanej estetyce z błyszczącymi się szkiełkami, a do takiego właśnie mezaliansu doszło na festiwalu w Baden Baden. Sprawcami tego niefortunnego skojarzenia są amsterdamscy projektanci Viktor & Rolf - autorzy kostiumów do najnowszej produkcji Roberta Wilsona. A na Wolnego strzelca w reżyserii Wilsona czekałam z niecierpliwością, bo już warszawski Faust obiecywał daleko idącą przemianę w jego inscenizacjach operowych. Amerykański reżyser już w październiku ubiegłego roku porzucił poważne i powściągliwe interpretacje dramatów operowych na rzecz bardziej komicznych dzieł, których estetyka i koncepcje reżyserskie są bliższe jego realizacjom teatralnym. Poza tym Wolny strzelec pojawił się już wcześniej w twórczości Wilsona, który w 1990 roku wraz z Tomem Waitsem i Williamem Burroughs'em zrealizował słynnego Czarnego jeźdźca (The Black Rider), opartego na tej samej legendzie, co i opera Webera.

Image

I z jednej strony nie zawiodłam się, bo faktycznie kolorystyka pierwszego aktu jest wręcz szalona, podobnie jak w Wilsonowskim przedstawieniu Leonce i Lena Georga Büchnera z Berliner Ensemble. Jak zwykle precyzyjnie zorkiestrowane światła zamieniają się w niewidzialne pędzle, które nieustannie przemalowywują obraz sceniczny, na które składają się bardzo proste elementy. Typowe dla Wilsona "wycinanki" komponują nadwyraz symetryczny obraz z domkiem i drzewami (które później zamienią się w chmurki), ale wszystkie elementy, łącznie z ławkami są mniej lub bardziej powykrzywiane jak w ekspresjonistycznym filmie. Ale jakich kolorów tutaj nie było: żółty, pomarańczowy, czerwony, niebieski, zielony, fioletowy, różowy, biały, itd., itp. Pokój Agaty natomiast to umownie przedstawiona wielka sień o seledynowym odcieniu. Udała się też Wilsonowi scena w Wilczym Jarze, gdzie poszczególne elementy scenografii stopniowo blokowały niebieski ekran w tyle sceny, ewokując narastające niebezpieczeństwo, a ogniste koła - cyrkowy przecież efekt - były jakże widowiskowe! Dramatycznie rozcinające przestrzeń ostre trójkąty stały się zaś głównym motywem drugiej części Wolnego strzelca.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART