opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2022       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

26 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Lady Makbet czy Katerina?

Poznańska premiera Katarzyny Izmajłowej z 1965 roku

W tym miejscu warto wspomnieć o tym, że polska prapremiera opery Szostakowicza także odbyła się w Poznaniu, a głównym promotorem sprowadzenia do nas partytury była moja Pani Profesor, nieżyjąca już Alicja Dankowska. Zajrzałam do moich notatek z rozmów z wybitną śpiewaczką i znalazłam tam fragment odnoszący się do tego wydarzenia. - Opera Szostakowicza "Katarzyna Izmaiłowa" miała  w Związku Radzieckim spore problemy - wspominała prof. Dankowska - Podobno Stalin, gdy zobaczył scenę zesłańców na Sybir, zakazał wystawiania opery. Partytury początkowo nie wydano drukiem. Czasy zmieniły się. Zmarł Stalin. W Kijowie żoną dyrektora opery była córka Breżniewa. Tam zobaczyłam po raz pierwszy to przedstawienie. Moim marzeniem stało się wystawienie opery w Polsce. Podstawowy problem, brak nut rozwiązałam w ten sposób, że udało mi się sprowadzić odbitkę ksero rękopisu kompozytora. Na nim sama zrobiłam tłumaczenie i tak doprowadziłam do wystawienia opery w Poznaniu. Występowałam w głównej roli na zmianę z Antoniną Kawecką. Reżyserowała Danuta Baduszkowa, scenografię znakomicie zaprojektował Bąkowski, dyrygował Robert Satanowski. Przedstawienie było wspaniałe. Przed premierą ustawiały się kolejki młodzieży po bilety i wejściówki. Śpiewałam tę operę także w Lipsku. Sądzę, że dzięki Poznaniowi dzieło to zostało wprowadzone na sceny całej Europy, bo pierwsza zagraniczna premiera odbyła się właśnie w Poznaniu.

Image

Z opinii wielu osób wynika, że ówczesne przedstawienie Katarzymy Izmajłowej było wielkim sukcesem poznańskiej opery. Potwierdzeniem tego faktu jest pełne radiowe nagranie spektaklu dokonane 30.09.1965 w sali warszawskiej Romy, które można odnaleźć w archiwum Polskiego Radia. Biorą w nim udział poza sopranistką Alicją Dankowską, najlepsi śpiewacy tego okresu, tacy jak Henryk Łukaszek, Józef Prząda, Stanisław Romański, Józef Katin, Andrzej Kizewetter, Jan Czekay, Aleksandra Imalska i inni. Prócz Orkiestry Państwowej Opery w Poznaniu w nagraniu brała też udział Orkiestra Wojskowa Garnizonu Poznańskiego, Chór Państwowej Opery w Poznaniu, Spółdzielczy Chór Mieszany w Poznaniu. Dyrygował Robert Satanowski zaś chóry przygotował Mieczysław Dondajewski.

Premiera Lady Makbet myceńskiego powiatu

O najnowszym przedstawieniu Teatru Wielkiego w Poznaniu też można mówić w kategoriach sukcesu. Jeśli pojawiają się wątpliwości to raczej natury estetycznej, bowiem argentyński reżyser Marcelo Lombardero wyostrzył i tak bardzo silnie zaznaczone w dziele Szostakowicza elementy erotycznego rozpasania, brutalności i wszelkich odmian agresji. Akcja dzieła została zdecydowanie uwspółcześniona, przeniesiona z XIX wiecznej wsi rosyjskiej do współczesnej rzeźni, prywatnego zakładu mięsnego kierowanego przez ojca i syna Izmajłowych. Katierina jest zaniedbywaną żoną młodszego z właścicieli, oczekuje nie tylko miłości, ale i seksualnego zaspokojenia. Gdy pojawia się jurny kochanek traci dla niego głowę i wspólnie mordują Izmajłowych. Taki był w istocie wydźwięk pierwotnej wersji opery Szostakowicza szokującej swym obyczajowym weryzmem tradycyjne w istocie gusty ówczesnych notabli radzieckich. W tym przedstawieniu jednak wszechobecne erotyczne pożądanie połączone z pijaństwem zostało jeszcze mocniej zaakcentowane. Znakomicie współgra z koncepcją reżyserską surowa, nieco klaustrofobiczna z powodu celowego ograniczania okna sceny zasuwanymi ściankami, scenografia Diego Siliano wzmocniona świetną reżyserią świateł Bogumiła Palewicza.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART