GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości"Cavalleria rusticana" i "La Navarraise" w Opéra de Saint-Etienne
Strona 1 z 4
Praktyka operowa przyzwyczaiła nas do tego, że słynna jednoaktowa melodramma Pietro Mascagniego Rycerskość wieśniacza wiązana jest w trakcie jednego przedstawienia z Pajacami Ruggiero Leoncavalla. Opera w Saint-Etienne, mieście położonym we wschodniej części francuskiego Masywu Centralnego, postanowiła jednak zerwać z tą ustaloną już od dawna tradycją i zaproponowała publiczności skonfrontowanie dzieła Mascagniego z Dziewczyną z Nawarry (La Navarraise) Jules'a Masseneta. Dla niewtajemniczonych odbiorców owa inicjatywa może być pewnym zaskoczeniem, wszakże mamy tu przecież do czynienia z pomysłem nie tylko ciekawym, ale także z wielu względów trafnym i uzasadnionym.
Wykreowana triumfalnie w 1890 roku w rzymskim Teatro Constanzi Rycerskość, z librettem Giovanniego Vergi, wyznaczyła nadejście muzycznego weryzmu, który zresztą zaciągnął dług w literaturze francuskiej, przede wszystkim w dziełach Emila Zoli. Młodzi włoscy kompozytorzy (wspomniani już Mascagni i Leoncavallo oraz Cilea i Giordano), działający pod wspólną etykietką "młodej szkoły włoskiej", wykorzystali weryzm w celu odróżnienia się od stylu Verdiego i zwłaszcza wyrwania się spod estetycznej dominacji Wagnera. Wszyscy znamy zrywającą z dotychczasowymi przyzwyczajeniami teatru lirycznego treść opery Mascagniego, której muzyczną prostotę i naiwność rekompensuje z powodzeniem melodyczna hojność, poruszające epizody chóralne czy zręczne skontrastowanie scen dramatycznych z niemalże rozrywkowymi wstawkami.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |