opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

60 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Cavalleria rusticana" i "La Navarraise" w Opéra de Saint-Etienne

Reżyserujący dzieło Masseneta Jean-Louis Grinda (aktualnie dyrektor opery w Monte-Carlo) przeniósł akcję do naznaczonego bestialskimi mordami i masakrami okresu hiszpańskiej wojny domowej z ubiegłego wieku, w której również brali udział wciąż aktywni karliści, walczący u boku nacjonalistów przeciwko republikanom. W ten sposób indywidualny konflikt pomiędzy tytułową bohaterką i ojcem Araquila zostaje pokazany na szerszej płaszczyźnie konfrontacji politycznej, która uniemożliwia szczęśliwe spełnienie miłości młodej pary. Jedyną perspektywą staje się w tym przypadku śmierć i szaleństwo. W budowanej przez Grindę dramaturgii maksymalnie zostaje wykorzystany fakt, że Anita jest jedyną kobietą oscylującą w tym męskim i wojskowym środowisku. Prosta i nie ulegająca zmianie scenografia autorstwa Rudy'ego Sabounghi, odpowiednio podświetlona przez Laurenta Castaingt, ogranicza się do zbudowanej z nagromadzonych krzeseł barykady, nad którą dostrzegamy przygnębiające swym ponurym zabarwieniem i jakby zapowiadające nadchodzący dramat niebo. Owa czasem ulegająca przesunięciu barykada ułatwia prowadzenie sprawnej gry aktorskiej powracających do obozu lub wyruszających do boju protagonistów.

Image

Z kolei inscenizujący Rycerskość wieśniaczą Vincent Vittoz koncentruje swą wizję na uniwersalnym wymiarze rozgrywającego się pomiędzy czwórką bohaterów dramatu, dlatego też nie przywołuje w niej wzmiankowanej w libretcie sycylijskiej wioski. Zamiast tego kreśli poszczególne miejsca akcji za pomocą wypełniających całe pudło sceniczne i często zmieniających położenie płacht materiału. Na ogół pozbawione są one elementów dekoracyjnych i tylko na niektórych z nich umieszczone zostały symboliczne, odnoszące sie do treści opery znaki. Do najważniejszych z nich należy przedstawiający przygniatający Santuzzę ciężar wartości chrześcijańskich, społecznych i moralnych krzyż, który wznosi się do góry w epizodzie, podczas którego bohaterka nie zostaje wpuszczona do kościoła ze względu na ciążący na niej grzech przeciwko świętym więzom małżeńskim. Natomiast widoczne na materiale plamy krwi zwiastują popełnioną w afekcie przez Alfio na Turridu zbrodnię, a - ponieważ opowiadana historia rozgrywa się podczas Świąt Wielkanocnych - także łączą niejako pasję miłosną Santuzzy z Pasją samego Chrystusa. Zarówno dramaturgiczna, jak i wizualna warstwa obu inscenizacji wywiera na widzach niezapomniane wrażenie, również z powodu ich ścisłego związku z muzyką omawianych dzieł.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART