opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 613-46.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

33 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Francja: XXXII Festival d'Ambronay

Muszę jednak przyznać, że głos Marii-Cristiny Kiehr zafascynował mnie dużo bardziej poprzedniego dnia, podczas kreacji zamówionego przez festiwal, a niezwykle oryginalnego dzieła: Pasja według Marii libańskiego kompozytora Zada Moultaki. Założeniem tego twórcy było przedstawienie scen Pasji Chrystusa w taki sposób, w jaki je przeżywała w pełnej intymności jego Matka, będąca zwykłą śmiertelnicą, a jednocześnie czczoną przez wiernych kobietą-pośredniczką pomiędzy Niebem i Ziemią. Moultaka wykorzystał fragmenty tekstów Ewangelii, rozmaitych poematów, a także anonimowych zapisów uznanych przez katolicką tradycję, przy czym istotną sprawą jest to, że cała ta materia literacka została przetłumaczona na używany przez Chrystusa język syryjski (czyli wschodnioaramejski), którego bogactwo brzmieniowe, kolorystyka i szczególna dynamika wymowy zostały tutaj interesująco wykorzystane w procesie twórczym. Kompozytorowi nie chodziło o chronologiczne przedstawienie rozgrywających się wydarzeń, lecz o próbę odtworzenia intymnego doświadczenia Matki Jezusa, straszliwie cierpiącej, ale także mistycznie poruszonej, zachowującej nieprawdopodobną godność, choć niekiedy opanowanej też wątpliwościami. W ten sposób powstało dzieło niezwykłe, eksplorujące rozległą przestrzeń głębokich emocji i duchowy wymiar tej śmierci o zbawczej mocy. Moultaka wykorzystuje barokowe instrumentarium odwołując się do jego zbliżonego do orientalnych brzmień kolorytu. Prowadzi dyskurs o cechach melodycznych, ale nie cofa się przed wprowadzaniem przywołujących jego muzyczną kulturę ćwierćtonów, często używanym gestem twórczym jest też rodzaj odwołującego się do ortodoksyjnej liturgii burdonu, zatrzymującego się w momencie śmierci Chrystusa. Zdecydowanie odzywająca się blacha wprowadza procesyjno-uroczysty nastrój, a liczne interwencje perkusji stają się jakby spoiwem pomiędzy wejściami innych grup instrumentalnych. Maria-Cristina Kiehr w roli Matki Chrystusa, kobiety, a zarazem anioła, porusza czystym i jakby niematerialnym brzmieniem swego nasyconego emocjami głosu, który w połączeniu z plastycznością, uduchowieniem i heterofonią interwencji chóru kameralnego Les Eléments oraz powściągliwą i skupioną dyrekcją prowadzącego to prawykonanie Joëla Suhubiette'a złożyły się na głębokie, pozbawione jakichkolwiek zbędnych i powierzchownych efektów przeżycie artystyczne.

Spośród młodych ansambli, którym Alain Brunet daje realną szansę na rozpoczęcie kariery artystycznej, największy entuzjazm wzniecił w tym roku New Century Baroque, zespół złożony z reprezentujących jedenaście krajów i motywowanych wspólną pasją muzyków. Ułożony przez nich na Festival d'Ambronay program, odwołujący się do tematu porządku i chaosu, pozwolił nam poznać dwa arcydzieła ewokujące za pomocą muzyki żywioły natury i tajemnice ludzkiej natury. Chodzi tutaj o Les Eléments Jean-Féry Rebela i Hipocondrie Jana Dismasa Zelenki, które zostały zestawione z Symfonią n°5 i Chaconne A-dur Giuseppe Antonio Brescianello.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART