opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

73 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Francja: XXXII Festival d'Ambronay

Niezwykle ciekawym doświadczeniem okazało się wykonanie w trakcie jednego wieczoru sześciu Suit na wiolonczelę Jana Sebastiana Bacha, czego śmiało podjęła się dwójka wybitnych solistów: grająca na współczesnej wiolonczeli Sonia Wieder-Atherton oraz grający na wiolonczeli barokowej i wiolonczeli piccolo Jérôme Pernoo. Artyści tłumaczą w książeczce programowej, iż chodziło im nie o konfrontację, lecz o dialog pomiędzy dwiema wizjami, dwoma ujęciami tej samej muzyki, dialog, który pozwala uważnemu odbiorcy usłyszeć minimalne lub istotne, obiektywne lub subiektywne różnice dźwiękowych barw i niuansów. Niezależnie jednak od oryginalności takiego eksperymentu trzeba też powiedzieć, że nie sposób przez tak długi czas wsłuchiwać się w kolejne bachowskie Suity, albowiem w pewnym momencie pojawia się znużenie i wszelkie subtelności zaczynają się wymykać naszej uwadze.

Spore siły wykonawcze zostały zgromadzone przy okazji prezentacji Pasji wg. Św.Mateusza pod dyrekcją Nicole Corti: do orkiestry Ensemble Unisoni i profesjonalnego Choeur Britten dołączył bowiem złożony z uczniów okolicznych szkół chór dziecięcy, a także wybrani spośród wielu kandydatów śpiewacy-amatorzy. Nie podważając roli, jaką tak zakrojone przedsięwzięcie odgrywa w procesie wprowadzania dzieci w świat sztuki muzycznej czy w dowartościowaniu wysiłków amatorów, trzeba powiedzieć, że rzeczony koncert pozostawił uczucie pewnego niedosytu. Po pierwsze wyspecjalizowana w śpiewie chóralnym i posiadająca małe doświadczenie w pracy z orkiestrą dyrygentka nie do końca potrafiła wydobyć ogromne bogactwo tego bachowskiego arcydzieła. Jej precyzyjne ruchy, czujność i dyscyplina zapewniły "techniczne" powodzenie tej realizacji, nie były jednak w stanie ukazać transcendentalnych wymiarów muzyki, pozwolić przeżywać podawanego tekstu, wzruszyć się dramatyczną wymową ukrzyżowania Chrystusa. Do ogólnej porażki przyczynili się też niezbyt fortunnie dobrani soliści, z których jedynie śpiewający partie Jezusa Pierre-Yves Pruvot i zwłaszcza obsadzony w roli Ewangelisty Christophe Einhorn zdawali się naprawdę rozumieć śpiewane kwestie. Nadmiar środków nie przyczynił się zatem do zadowalającego rezultatu.

Owe środki okazały się dużo skromniejsze w przypadku 18. Europejskiej Akademii Barokowej, z którą Sigiswald Kuijken przygotował Mszę h-moll Bacha w dość zaskakującej i moim zdaniem kontrowersyjnej wersji. Otóż wszystkie partie chóralne zostały wykonane przez jednoosobową obsadę w każdym głosie, przy czym realizujący je młodzi soliści śpiewali również partie solowe. Deklarowanym celem było nadanie słynnej partyturze lekkości, płynności i przejrzystości. Skutek był jednak taki, że świetnie przygotowani wokaliści w wielu miejscach, szczególnie kiedy poruszali się w dole skali, nie byli w stanie - bo takie są nieugięte prawa fizyki - przebić się przez grającą fragmenty tutti, masywną orkiestrę, wykorzystującą w dodatku mocno się wybijające trąbki naturalne. Pomimo zatem wartościowych głosów - wśród nich ciekawie brzmiący, bogato zabarwiony oraz imponujący sprawnością techniczną i plastycznym frazowaniem mezzosopran pochodzącej z Łodzi Anny Wareckiej - i pełnego zaangażowania młodych artystów nie udało się osiągnąć wyznaczonych celów.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART