GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKilar, muzyczny kameleon?
Strona 1 z 3
Niewątpliwie Wojciech Kilar pozostawał pod wpływem muzyki różnych mistrzów, czego reminiscencji dosłuchiwać się można w jego utworach. A więc Bartóka, Ravela, Szostakowicza, Góreckiego by pozostać w kręgu kompozycji zaprezentowanych w programie piątkowego koncertu krakowskich filharmoników. Czy można jednak nazwać go epigonem lub eklektykiem?
Zaiste II Symfonia pozostaje nią przede wszystkim, mimo koncertującego dookreślenia. Nie zmienia tego wirtuozowska partia fortepianu, często operującego w skrajnych rejestrach oraz posługującego się glissandami, raz nawet przebiegającym przez całą klawiaturę. A także dwie rozbudowane kadencje w skrajnych ogniwach. Partia orkiestry pozostaje równorzędną, z efektownymi pojedynczymi i grupowymi wejściami blachy i drzewa: waltorni, trąbek, puzonów, klarnetów oraz pikuliny. Niewątpliwie dzieło to powstało pod przemożnym oddziaływaniem Beli Bartóka. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |