opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




15 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Manru 669-236.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

34 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Ile Ibsena w Ibsenie Klaty?

W tego typu aktorstwie operującym rozszerzonymi środkami wyrazu, nie do końca korespondującymi z sytuacjami sugerowanymi za sprawą przekazu werbalnego i za pomocą których postacie odreagowują nadmiar emocji, znajdujących ujście w ruchu pozbawionym logicznych motywacji, najlepiej odnalazły się Małgorzata Zawadzka jako żona doktora Stockmanna i Monika Frajczyk w roli jego córki. Gdy główny bohater woła „Światła!”, niczym w Czarnej komedii Petera Shaffera, scena pogrąża się w mroku. Mogłoby się zatem wydawać, że wszystko w tym przedstawieniu jest grą i udaniem. 

 

Wrog ludu 4

 

Z drugiej jednak strony, jak wspomniałem, rzeczywiście ciemności gromadzą się nad miejscowością, w której toczy się akcja, więc znów można mówić o posłużeniu się teatralną metaforą. Co w jednym teatrze się zgubi, można dziś odnaleźć w innym. W krakowskim Teatrze im. Słowackiego w Peer Gyncie tegoż Ibsena znikał Przetapiacz guzików, by w Starym Teatrze pojawić się w osobie teścia tytułowej postaci, jak tamten, wyznaczającego mu termin, od którego zależeć będą jego dalsze losy. Pod względem widowiskowym przedstawienie Jana Klaty jest tyleż interesujące, co efektowne, a momentami nawet porywające (finałowa apoteoza z przykryciem miejsca gry olbrzymią foliową płachtą, wprawianą w falujący ruch przez zamaskowanych animatorów, na której, niczym rozbitkowie, unoszą się Doktor Stockmann z żoną i córką, a on sam wypowiada znamienne końcowe przesłanie: „Najsilniejszym człowiekiem na świecie jest ten, który stoi samotny”). Zarazem może się to kojarzyć z narzuceniem jej na równie buntujących się i niegodzących się z panującym porządkiem marynarzy z pancernika Potiomkina z dramatu Tadeusza Micińskego oraz filmu Siergieja Eisensteina, tyle że nie działających w pojedynkę, lecz tworzących wspólnotę interesów. Zwłaszcza, ;' że jedną z osób dramatu jest Kapitan Horster, a w tekście przy okazji mówi się o prawach załogi do współdecydowania. Czy jednak koniecznym do tego wszystkiego był Ibsen, stanowiący niejednokrotnie tylko pretekst, pozostaje pytaniem nie do końca retorycznym.

                                                                 Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART