opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




15 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

97 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wybitny reżyser napisał książkę

5. Uważając Marka za reżysera „prawie” wybitnego mam na myśli całość jego dorobku, złożonego z ponad 120 spektakli, z czego 25 zrealizował pod moją dyrekcją, 14 u Satanowskiego, a tylko 11, gdy był dyrektorem w Gdańsku. Nie mnie oceniać całość tych imponujących dokonań, ale wystarczyły Diabły z Loudun, Don Giovanni, Salome, Raj utracony, Nabucco, Elektra (Theodorakisa), Wesele Figara, Borys Godunow Galina, aby ominąć określenie „prawie”, pozostawiając je dla niewymienionych tu tytułów.

 

6. Marek od lat marzył o samodzielnej dyrekcji. Niepotrzebnie, bo jego pozycja i autorytet wystarczyły, aby reżyserować gdzie chciał i gdzie się dało, w kraju i za granicą. Pod jego dyrekcją w Operze Bałtyckiej kryło się przede wszystkim – tak mniemam – zapewnienie kariery choreograficznej Izadorze, bez  której pod jego – umówmy się – kurateli  artystycznej, intelektualnej i koncepcyjnej nie byłaby w stanie dokonać nawet kawałka tego, co teraz pozwala Markowi głosić, że ma żonę – jedną z najwybitniejszych choreografek świata. A kto sądzi inaczej to głupiec, albo się nie zna i jest wrogiem.

 

7. Marek Weiss-Grzesiński napisał mimo wszystko ciekawą, wartościową, miejscami nawet pasjonującą książkę. Poza rozprawieniem się z różnymi przeciwnikami, nieprzyjaciółmi i opozycjonistami – aby poprawić sobie zawodowe samopoczucie – zawarł w niej szereg cennych, dotyczącej uprawianej profesji, interesujących spostrzeżeń z życia środowiska operowego i baletowego, z którym tak mocno związała go praca reżyserska.

 

8. Zawarta w tym opasłym przedsięwzięciu obietnica kontynuowania działalności literackiej wydaje się ze wszech miar słuszna, przedłużająca twórczą misję autora, a może nawet jego cenne życie. W jego przypadku okazuje się, że przełożenie różnorakich bulgotów wewnętrznych na poglądy, opinie i wyznania wyrażone na piśmie są skuteczniejsze i bardziej klarowne, niż wypowiadanie siebie poprzez reżyserię operową, lub kierowanie z tylnego siedzenia twórczością choreograficzną żony.

 

9. Przypominam Ci – drogi  Marku – o talencie i świetnym dziennikarskim starcie twego pierworodnego syna Mateusza, który od jakiegoś czasu zniknął nam z pola widzenia, a wspominasz o nim w swej książce tylko dwukrotnie. Należąc do grona potomków postaci sławnych, wybitnych i prominentnych ma on „pod górkę” dlatego, że kariery ich protoplastów rzucają (o paradoksie!) cień na ich usiłowania. Dlatego w sposób mądry trzeba mu pomagać.

 

10. Zastanawiam się co zrobić, aby w drugiej połowie życia (oby jak najdłuższej!) wrócić do dawnej, jakże cennej przyjaźni. Ale to już temat na inną okazję.

                                                                         Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART