GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościŚwiat po kataklizmie albo idea wiecznego powrotu
Strona 4 z 5
W przypadku orkiestry i chóru zabrakło mi większej drapieżności brzmieniowej (na przykład charakterystycznej w tamtym okresie twórczości kompozytora glissandowej faktury w śpiewie czy rozszerzonej artykulacji wokalnej), a także większych skrajności dynamicznych. Wyróżniało się natomiast solo skrzypcowe.
Poprowadzenie tak skomplikowanej partytury w tych rozmiarach było niewątpliwie wyzwaniem dla Rafała Janiaka, który przygotował i poprowadził ten rozbudowany aparat wykonawczy, także na dopracowanie detali i subtelności interpretacyjnych przyjdzie zapewne czas wraz z kolejnymi powtórzeniami.
Adagio Krzysztof Penderecki dokomponował na potrzeby prezentacji koncertowych, tym razem jednak posłużyło ono jako podkład do sceny baletowej - starcia hufców niebiańskich z piekielnymi. W ogóle czynnik choreograficzny (Grzegorz Pańtak) odgrywa istotną rolę – wspomniane taneczne personifikacje Adama i Ewy oraz unaocznienie konsekwencji złamania zakazu dla przyszłych pokoleń ludzkości w wizji towarzyszącej imponującej passacaglii poprzedzającej finał. W ujęciu Michała Znanieckiego Adam i Ewa konsumują owoc z Drzewa wiadomości dobrego i złego pod postacią ksiąg. Zdobywają w ten sposób umiejętność czytania, a więc korzystania z wiedzy. Albowiem „toksyczny” Stwórca („jestem Bogiem zazdrosnym, który karze występek ojców na synach do trzeciego i czwartego pokolenia”, WJ 20,5) życzy sobie, aby powołane przezeń ludzkie istoty pozostały w stanie wiecznej nieświadomości, niczym toksyczni rodzice pragnęliby, aby ich dzieci nigdy nie dorastały. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |