GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKilar w objęciach Tokarczuk i Talarczyka
Strona 3 z 3
Ich miękkie, płynne ruchy sprawiają, że możemy sobie wyobrazić, iż unoszą się w powietrzu, tak jak fruwają wokół poruszanych tematów myśli protagonistów Mieczysława Wojnicza, który ponoć ze względów religijnych nie chce się rozebrać do naga w gabinecie lekarskim. A przecież jest to sztuka, w której grają sami mężczyźni, „panowie stworzenia”, którzy o kobietach opowiadają piramidalne bzdury. Ich taneczne ruchy opracowała jednak choreograficznie kobieta, Kaya Kołodziejczyk, artystka o międzynarodowym potencjale.
Ona zresztą wcześniej brała się już za utanecznienie innej prozy Tokarczuk, Ksiąg Jakubowych. Sumując – fakt, że to właśnie Katowice są na pierwszym miejscu wśród instytucji stojących za tą aranżacją wybitnej polskiej prozy, każe przeformułować nasz zachwyt nad omnipotencją warszawskiej stolicy kulturalnej. Spektakl, jak i powieść Olgi Tokarczuk, stawia też pod znakiem zapytania wszelkie centralistyczne odruchy zmierzające do ksenofobii, homofobii, antygenderyzmu, patriarchatu, kultu męskiej siły i mądrości.
Niektórzy zapewne chcieliby widzieć w Empuzjonie wyłącznie promocję takiego obyczajowego liberalizmu. Sprawa jest jednak o wiele bardziej skomplikowana niż tylko powierzchowne enumeracje zawarte w „skrótowcu” LBGT itd. Po prostu wizyta w teatrze na scenicznej wersji książki Tokarczuk powinna być silnym bodźcem do przeczytania i przemyślenia Empuzjonu (bo to lektura dla myślących i czytających np. Czarodziejską górę Tomasz Manna). Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |