opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




1 czerwiec 2023       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

29 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Kłamać z klasą

Dziełko cokolwiek banalne Floriana Zellera Prawda w reżyserii Wojciecha Malajkata bawi publiczność Garnizonu Sztuki, bo jest popisem dojrzałego aktorstwa i świadomej zadania bulwarowej zabawy sztuki reżyserskiej. Sama fabuła „dramaciku" nie odbiega od komediowej normy dla małżeńskiej czwórki, ale ma w sobie pewien haczyk żonglowania prawdami, półprawdami, sugestiami, podejrzeniami, oburzeniami i przemilczeniami. Dużo jest tych słownych utarczek, które dwie pary aktorów doskonale wychwytują. Herkulesowe zadanie dźwiga tutaj na swych barkach Andrzej Zieliński, po nim rolę teatralnej kariatydy dzierży Marta Żmuda Trzebiatowska, dalej w dialogi świetnie wpisują się Beata Ścibakówna i na końcu, ale przecież nie jako ostatni jest Tomasz Sapryk. Na plakacie autorstwa Tomasza Englerta nieoczekiwanie wszyscy się uśmiechają od ucha do ucha, choć przecież sięgając do zasobów moralnych pouczeń szefa edukacji, rzecz jest raczej smutna, jeśli nie tragiczna.

 

Prawda

 

I jeszcze, skoro na plakacie podtytuł do Prawdy mówi, iż jest to spektakl komediowy, to możemy tylko idąc za Gogolem (który jako Rosjanin jest niemile widziany, ale jako Ukrainiec godny najwyższego podziwu) zapytać: „Z kogo się śmiejecie?” Jedyny element sugerujący na plakacie, iż nie wszystko jest tutaj w porządku, to biała, niezbyt obcesowa, ale jednak obecna krata. Wiemy, iż są kraje, gdzie zdradę małżeńską traktuje się jak ciężkie przestępstwo i o tym pewnie chciał delikatnie napomknąć autor plakatu. Jednak owa biała namiastka uwięzienia nie krępuje zbytnio „osadzonych”, można ją traktować jako element dekoracyjny, do których zaliczylibyśmy także efektowne kostiumy, zwłaszcza dla pań, zaprojektowane przez Sylwestra Krupińskiego. Niezłą podbudowę dialogową do przedstawienia przygotowała też tłumaczka Barbara Grzegorzewska, bo wymiana zdań pomiędzy bohaterami spektaklu przybiera niekiedy formę z klasyki filozofii, tj. dialogu Fajdros Platona, choć są tutaj w użyciu nieliczne słowa uchodzące za wulgarne, w czym, zdaje się, Platon nie gustował. Z kronikarskiego obowiązku odniosę się do ilustracji muzycznej rozdzielającej poszczególne odsłony (nie pisząc co to jest też delikatnie kłamiemy). To grany przez smyczki fragment pizzicato, coś z muzyki francuskiej początku XX wieku.  Ten atrakcyjny kawałek został jednak zapętlony, kilka taktów granych jest wciąż i wciąż, co wydaje się nieco nużące. Już przy „n”-tym dżinglu mamy dość. Reasumując, rzecz jest warta obejrzenia, zarówno jako beztroska bulwarówka, jak też jako pseudo-powiastka filozoficzna na temat kłamstwa. Wiadomo, że manipulacje prawdą pachną niedobrze, ale również czysta prawda może zabić. Ergo – jak kłamać, to z klasą.

                                                                          Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART