GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKilar w objęciach Tokarczuk i Talarczyka
Strona 2 z 3
Ten oniryczny spektakl swoją siłę oddziaływania opiera w pewnej części właśnie na muzyce filmowej i koncertowej naszego wspaniałego twórcy rodem ze Lwowa (tak samo jak Mieczysław Wojnicz grany niezwykle subtelnie przez Michała Piotrowskiego), ale na trwałe związanego z Katowicami. Pomysł wsparcia się przy realizacji spektaklu w reżyserii Roberta Talarczyka, dyrektora Teatru Śląskiego w Katowicach, muzyką katowickiego twórcy nie był przecież tylko hołdem dla zmarłego w 2013 roku kompozytora, ale zarazem wyczuciem sporego ładunku emocji tkwiącego zarówno w muzyce Kilara, jak i w prozie Olgi Tokarczuk.
Wszak ścieżki dźwiękowe do takich filmów jak np. Trędowata, Ziemia obiecana czy Rodzina Połanieckich były przecież kompozytorskimi próbami wejścia w wyobrażoną dźwiękami stylistykę przełomu XIX i XX-wieku, nierzadko opartą na rytmie smutnego walca. Z kolei sceny pewnych obsesji psychologicznych wspomaga nerwowy puls granej przez smyczki Orawy.
To co pozostawił w swej spuściźnie Wojciech Kilar to kopalnia wspaniałych motywów melodycznych i budujących nastrój sekwencji dźwiękowych. Niektóre z nich są podawane w skali 1:1, inne ukazywane są w opracowaniach np. na fortepian. Tych adaptacji dokonał doświadczony twórca, kompozytor, dyrygent, pianista i aranżer Adam Wesołowski, także związany z Katowicami. Pytanie – czemu wiele działań dźwiękowych jest podawanych tak głośno? Mówiąc o muzyce nie sposób pominąć tańca, który prezentują nam oniryczni bohaterowie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |