opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Turandot 23-205.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

83 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Niegdysiejszej c.k. monarchii czar albo Ochs wszechczasów


Można by myśleć o uwiarygodnieniu scenicznego wizerunku Oktawiana poprzez obsadzenie w tej roli  kontratenora, jak to ostatnio się praktykuje w przypadku Mozartowskiego Cherubina czy Gounodowskiego Siebla, pierwotnie też pomyślanych na głosy kobiece.
 Sądzę jednak, że jest to partia nie do udźwignięcia dla śpiewaka operującego sztucznym rejestrem.


 

Kawaler srebrnej rozy,MET 16

 

Zarazem Samantha Hankey jako Oktawian została doskonale ucharakteryzowana na męską postać, dzięki czemu zatarciu uległy jej cechy kobiece i nie odczuwa się sztuczności zabiegu, podyktowanego głównie względami natury muzycznej.
 W przypadku tej roli mamy do czynienia z piętrowym en travesti, skoro śpiewaczka wciela się w młodzieńca, który z kolei udaje dziewczynę.
Hankey jako Mariandel zmieniła nawet tembr głosu, a w odpowiadającym jej tekście librecista Hugo von Hofmansthal posłużył się wiedeńskim dialektem.


 

Kawaler srebrnej rozy,MET 17

 

W omawianej inscenizacji, wbrew powszechnie przyjętej praktyce, każącej mniemanej pokojówce,  udawać naiwne i niewinne wiejskie dziewczę, przejmuje ona inicjatywę i jest stroną uwodzącą Ochsa.
Czyste piękno finałowych: tercetu Marie Theres'!/ Hab 'mir's gel…i duetu, wywołuje faustowskie skojarzenie z chęcią zatrzymania czasu na wzór hasła Goethego: Chwilo trwaj, jesteś piękna.
 Ich harmonię i spójność zapewnia właśnie wyłączne wykorzystanie głosów kobiecych, co zakłócone zostałoby poprzez wprowadzenie tenora. Skądinąd Strauss żywił awersję do tej odmiany głosu, artystów nim się posługujących oraz towarzyszącej im otoczki obyczajowej. A zatem obsadzał ich w rolach nie budzących sympatii (Herod w Salome, Egistos w Elektrze).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART