opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

77 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Niegdysiejszej c.k. monarchii czar albo Ochs wszechczasów


A trzeci akt dzieje się zgoła współcześnie, w dzielnicy czerwonych latarni, z umawiającymi się za pomocą telefonów komórkowych call girlsami i burdeltatą przemienionym w drag queen (w oryginale jest to właściciel gospody).
A to wszystko by złapać w potrzask barona Ochsa z Lerchenau w Krainie czyli dzisiejszej Słowenii. 
A więc prowincjusza - fanfarona, prawdopodobnie nadrabiającego miną i przechwałkami o swych miłosnych podbojach. Za sprawą Günthera Groissböcka to właśnie postać kawalera, pozbawionego nie tylko srebrnej róży, ale i ogłady, wysunęła się na czoło obsady.

 

Kawaler srebrnej rozy,MET 12

 


Można było obcować z rzadkim na muzycznych scenach przykładem aktorstwa operowego najwyższej próby.
Austriacki bas buduje charakterystyczność postaci w równym stopniu środkami wokalnymi (efektowne schodzenie do niskich dźwięków oktawy wielkiej), co i aktorskimi, jednocześnie prowadząc na przykład konwersację z Księżną Marszałkową i uwodząc jej rzekomą pokojówkę Mariandel.


 

Kawaler srebrnej rozy,MET 13

 

A wszystko to wyprowadzone ściśle z partytury i precyzyjnie skoordynowane z jej rytmem.
Na koniec udaje się mu wydobyć z postaci rejestr tragiczny, gdy przeistacza się w ofiarę intryg, którego kosztem się zabawiono, jak wcześniej w przypadku innych operowych figur komicznych: Don Pasquale czy Falstaffa. Okpiono i uczyniono pośmiewiskiem, tak że w końcu po ludzku zaczyna być go trochę żal. 
Panuje fałszywe przekonanie, że dzieło Straussa za sprawą walca stanowi apoteozę Wiednia, a faktycznie ten pierwszy jest w nim przejawem pospolitości, a jego motyw pojawia się wraz z wejściem aroganckiego barona Ochsa i ustaje wraz ze sromotną rejteradą tej persony.



Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART