GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościNiegdysiejszej c.k. monarchii czar albo Ochs wszechczasów
Strona 2 z 5
A trzeci akt dzieje się zgoła współcześnie, w dzielnicy czerwonych latarni, z umawiającymi się za pomocą telefonów komórkowych call girlsami i burdeltatą przemienionym w drag queen (w oryginale jest to właściciel gospody). A to wszystko by złapać w potrzask barona Ochsa z Lerchenau w Krainie czyli dzisiejszej Słowenii. A więc prowincjusza - fanfarona, prawdopodobnie nadrabiającego miną i przechwałkami o swych miłosnych podbojach. Za sprawą Günthera Groissböcka to właśnie postać kawalera, pozbawionego nie tylko srebrnej róży, ale i ogłady, wysunęła się na czoło obsady.
Można było obcować z rzadkim na muzycznych scenach przykładem aktorstwa operowego najwyższej próby. Austriacki bas buduje charakterystyczność postaci w równym stopniu środkami wokalnymi (efektowne schodzenie do niskich dźwięków oktawy wielkiej), co i aktorskimi, jednocześnie prowadząc na przykład konwersację z Księżną Marszałkową i uwodząc jej rzekomą pokojówkę Mariandel.
A wszystko to wyprowadzone ściśle z partytury i precyzyjnie skoordynowane z jej rytmem. Na koniec udaje się mu wydobyć z postaci rejestr tragiczny, gdy przeistacza się w ofiarę intryg, którego kosztem się zabawiono, jak wcześniej w przypadku innych operowych figur komicznych: Don Pasquale czy Falstaffa. Okpiono i uczyniono pośmiewiskiem, tak że w końcu po ludzku zaczyna być go trochę żal. Panuje fałszywe przekonanie, że dzieło Straussa za sprawą walca stanowi apoteozę Wiednia, a faktycznie ten pierwszy jest w nim przejawem pospolitości, a jego motyw pojawia się wraz z wejściem aroganckiego barona Ochsa i ustaje wraz ze sromotną rejteradą tej persony. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |