GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMatka poprzez wieki łzy wylewająca… (Misteria-Paschalia 2023 - 1)
Strona 1 z 3
Dla mnie najbardziej przejmującym wyobrażeniem Matki Jezusa podług krzyża stojącej i łzy wylewającej pozostaje Susanna Colussi, matka Pier Paolo Pasoliniego, ucieleśniająca tę postać w jego Ewangelii wg Mateusza. W przeciwieństwie do większości tradycyjnych ujęć, w których jest ona przedstawiana w zatrzymanej, wieczystej młodości (czyżby atrybut przypisywanego jej dziewictwa?), w tym przypadku okazuje się staruszką, dla której utrata dziecka pozostaje również biologicznie nieodwracalną tragedią.
Na inaugurację 4 kwietnia tegorocznych, jubileuszowych Misteriów-Paschaliów, organizowanych po raz dwudziesty, wybrano właśnie muzyczne opracowania tej sytuacji, przywołanej w średniowiecznej sekwencji Stabat Mater, przypisywanej franciszkaninowi Jacopone da Todi. Ten przekrojowy program przygotował i przedstawił francuski zespół muzyki dawnej le Poème Harmonique, kierowany przez Vincenta Dumestre'a.
Punktem wyjścia stały się neapolitańskie procesje w piątek poprzedzający Wielki Tydzień, wpisujące się w wielkopostne obrzędy drogi krzyżowej, a zarazem antycypujące cierpienia Maryi. Z prezbiterium zatem dobiegło anonimowe Stabat Mater wykonane a cappella. Następnie przy dźwiękach Tarantelli wokaliści oraz instrumentaliści przeszli główną nawą pod chór, gdzie przygotowano dla nich estradę. Pozostano przy tym w kręgu muzyki neapolitańskiej, skoro stamtąd zabrzmiało Concerto f-moll nr 1 Francesco Durantego ze szczególnie wyróżniającym się ogniwem czwartym, określonym jako Amoroso, z solową partią skrzypiec w wykonaniu Fionny-Émilie Poupard. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |