GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMatka poprzez wieki łzy wylewająca… (Misteria-Paschalia 2023 - 1)
Strona 2 z 3
Z chóru Serge Goubioud, dysponujący typowo francuską odmianą głosu haute-contre, i baryton Emmanuel Vistorky wykonali kolejne neapolitańskie Stabat Mater. Koronę zaprezentowanych odmian sekwencji stanowiła kompozycja Jana Chrzciciela Pergolesiego, skądinąd ucznia Durantego. Prawdopodobnie operowy rodzaj ekspresji tego dzieła sprawił, że niezmiennie pozostawał on w repertuarze do czasów współczesnych.
Zapoczątkował też we włoskiej muzyce sakralnej obyczaj przebierania jej w operowy kostium. Kontynuację tej praktyki stanowić będą Stabat Mater Gioacchino Rossiniego i Requiem Giuseppe Verdiego. Tym razem, niczym późniejsze Requiem Mozarta, utwór Pergolesiego pisany w przededniu przedwczesnej śmierci w wieku 26 lat, składa się z arii i duetów przeznaczonych na sopran i alt, ale pisanych z myślą o kastratach, albowiem w kościołach długo jeszcze obowiązywał zakaz występowania kobiet, które przejęły te partie w dzisiejszych czasach.
Tak było i na omawianym koncercie. Do mnie szczególnie przemówił bardzo plastycznie i wręcz wokalnie kształtowany akompaniament, jakby podążający za ludzkim oddechem, a zarazem wyznaczający muzyczną retorykę za pomocą kontrastów agogicznych (na przykład w ustępie O quam tristis et afflicta), czy też dostarczający dramatycznego podkładu dla głosów śpiewaczek (Fac ut portem Christi mortem). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |