GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Koronacja Poppei” Monteverdiego w Opéra du Rhin w Strasburgu
Strona 3 z 5
Warto przypomnieć, że Koronacja Poppei to pierwsza opera, jaka powstała na temat historycznych postaci i wydarzeń. W zamieszczonym w programie słowie wstępnym Jewgienij Titov stwierdza, że centralnym wątkiem dzieła jest odwieczne i niepohamowane dążenie człowieka do wyzwolenia się ze swojej niskiej kondycji społecznej i znalezienie się w wyższych sferach.
W przypadku artysty może to oznaczać dążenie do perfekcji, dla polityka – walkę o zdobycie władzy, zaś w przypadku bohaterów opery Monteverdiego chodzi o nienasycone i motywowane chorymi ambicjami pragnienie awansu społecznego za wszelką cenę. Według reżysera różnica polega tylko na tym, jakimi środkami się do tego celu zmierza.
Poppea pragnie urzeczywistnić to marzenie poprzez prostytuowanie się, pozbawiony skrupułów Neron – za pomocą brutalnych morderstw, Oktawia do zaspokojenia swego pragnienia zemsty wykorzystuje Ottona, a ten z kolei do dokonania owego podłego czynu dobiera sobie za wspólniczkę Drusillę. Każda z nakreślonych postaw pociąga za sobą liczne ofiary i ostatecznie doprowadza kolejnych protagonistow do upadku. I właśnie o tym opowiada inteligentnie przeprowadzona inscenizacja Titova, emanująca mieszanką przemocy i seksu. Osadzona na obrotowej scenie scenografia Gideona Daveya ukazuje szary betonowy cylinder z umieszczonymi z boku półkolistymi schodami. To na tych pogrążonych w półmroku schodach w pierwszej odsłonie spektaklu Fortuna, Cnota i Amor spierają się o władzę nad ludzkim losem i duszą. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |