opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

50 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Salonowa pamiątka z Ukrainy

Płyta z utworami fortepianowymi Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego rozczarowuje, bo pokazuje jak wielka jest przepaść między nim, a o trzy lata młodszym szkolnym kolegą Fryderykiem Chopinem. Wprawdzie nauczyciel obu zdolnych studentów wyróżnił obu, dając Dobrzyńskiemu charakterystykę „Zdolność niepospolita”, ale wybrane na płytę utwory grane przez Adama Goździewskiego są niestety w większości pospolite. To miniatury taneczne, typowo salonowe, prawie wszystkie posiadają też dedykacje dla szlachetnie urodzonych pań lub niezamężnych panien. Zatem utwory te zachowują tradycyjną formę właściwą dla muzyki tego typu.

 

CD Dobrzynski

 

Ale nie to jest najistotniejsze. Dobrzyński reprezentowany jest na płycie aż przez 7 utworów mający w swym rodowodzie Mazurek, który przecież jest jakby wizytówką Chopina, czymś z jednej strony prostym, a z drugiej szalenie wyrafinowanym. W pierwszych tonach np. Mazurka c-moll Dobrzyńskiego wyczuwamy jakby próbę zbliżenia się do formy udoskonalonej przez Fryderyka, jednak nie rusza swą techniką kompozytorską poza zwyczajny schemat – prawa ręka gra melodię, a lewa dodaje standardowy, trójdzielny akompaniament, jaki każdy wykształcony pianista jest w stanie dorobić na poczekaniu. W wyborze nagranych na płytę Acte Prealable utworów, zapowiedzianych jako world premiere recording, od niepokojącej sztampy ratują dwie kompozycje. Jest to Fantazja Wariacje op. 14, która odbiega od zwykłego poprowadzenia melodii z akompaniamentem, ale rozbudowuje główny temat o dwie wariacje i to jakby rozrzucone swobodnie po utworze. Sama technika wariacyjna, jakkolwiek nie zawierająca żadnych odkrywczych elementów, zdradza jednak interesującą wyobraźnię muzyczną, a przede wszystkim swobodę w posługiwaniu się różnymi wątkami. To zresztą najdłuższy utwór w tym wyborze. Drugim przykładem muzyki, w którą można się zagłębić jest Pamiątka z UkrainyKawałek charakterystyczny. Z jednej strony mamy tutaj opracowanie ludowej pieśni z regionu, w którym się urodził i dorastał kompozytor. To jest zrobione w stylu salonowym, ale po ekspozycji następuje część środkowa, fragment bardziej dramatyczny, przetworzony wariacyjnie i wnoszący coś nowego do wdzięcznego tematu. I na zakończenie wracamy do tej ludowej melodii z początku  utworu, przypominamy sobie być może dawne dzieje, szczęśliwe dzieciństwo ... Trzeba jednak pamiętać, że twórczość fortepianowa Dobrzyńskiego, zwłaszcza tak okolicznościowa, nie stanowi o jego pozycji w świecie muzyki. Nie był on rewolucjonistą, ale gorliwym patriotą i ogromnie pracowitym kompozytorem. Pod tym względem prześcignął Chopina, którego bardzo szanował i próbował się jakoś zbliżyć. W jego dorobku są liczne utwory kameralne, kwartety i kwintet, są koncerty instrumentalne, dwie Symfonie, wiele kantat i innych utworów wokalno-instrumentalnych. Jest wreszcie opera. Zarejestrowanie dorobku tego twórcy jest ze wszech miar potrzebne. Na marginesie – można się długo zastanawiać, dlaczego okładką płyty jest sympatyczny i liryczny pejzaż Stanisława Witkiewicza Wiosenna mgła.

                                                                     Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART