opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-117.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

61 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Polska wiolonczela

Płyta nagrana przez Orkiestrę Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki z solistą Marcinem Zdunikiem to przegląd czterech poważnych dzieł wiolonczelowych w doskonałym wykonaniu. Łączy je wszystkie czas powstania, czyli XX wiek, a także to, że wyszły spod ręki polskich kompozytorów. Każdy z nich, z tym, że jeden kompozytor był kobietą, nosił Polskę w sercu, ona mu czasem nawet dźwięczała w uszach jakimś kujawiakiem czy oberkiem. Wyczuwanie polskości ma oczywiście różne odmiany, bo jeśli ktoś wyjechał z kraju i mieszka na obczyźnie, to być może idealizuje swój obraz ojczyzny, albo pamięta tylko jej dawniejsze oblicze. Ci zaś, którzy wrośli korzeniami w polską glebę mogą sobie pozwolić na więcej, krytykują, spierają się, czasem nawet przeklinają, ale nic nie jest w stanie zachwiać ich miłości.

 

CD Zdunik 1

 

Na wspomnianej płycie najbardziej wyidealizowany obraz Polski stworzył kompozytor i pianista Miłosz Magin, który od 1960 roku mieszkał we Francji. Nie krył swego przywiązania do kraju, skomponował nawet utwór zatytułowany Tęsknota za Ojczyzną. Także w jego Koncercie wiolonczelowym najwięcej jest odwołań do rodzimych melodii, tańców, śpiewów i w ogóle utwór ten jest w przeważającej części oparty na tematach wziętych z polskiego folkloru, co ktoś nie znający losów twórcy mógłby potraktować jako „pisanie na zamówienie”, jak to się zdarzało w czasach, gdy obowiązywała estetyka socrealistyczna. Miłosza Magina nikt nie musiał nakłaniać do prezentowania uczuć patriotycznych, mogło się to natomiast zdarzać Grażynie Bacewiczównie, choć ta kobieta była na tyle silna, że wytycznymi „rządu i partii” niewiele się przejmowała. Jej Koncert wiolonczelowy nr 1  zawiera jakieś wątki narodowe, ale mniej zauważalne. Zaczyna się w sposób zdecydowany i czysto klasyczny, niemal jak Suita Bacha, albo wstęp do Symfonii Beethovena. W wolnej części rozwija śpiewną melodię kantylenową, by w Finale znów postawić przed wykonawcą zadania wirtuozowskie, a przed orkiestrą konieczność „wskakiwania” w odpowiednich momentach w dialog z solistą. Fragmenty gdzie wiolonczela romantycznie śpiewa pod palcami Marcina Zdunika znajdują się także w dwóch pozostałych utworach.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART