opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

64 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Teatr chce wiosny w Polsce

Chciał jej także Stefan Żeromski, który o nieziszczonych nadziejach pisał w Przedwiośniu, marzył też o szklanych domach. Była to jego wizja zbiorowego szczęścia, marzenie o dobrobycie i sensownym rozwoju społecznym. Ku temu również prowadzi adaptacja powieści w Teatrze Powszechnym w Warszawie, a opowieść o szklanych domach w reżyserii Pawła Łysaka według scenariusza Pawła Sztarbowskiego, zajmuje pokaźne miejsce.

 

Przedwiosnie 1

 

Skupię się jednak na pewnych pomysłach muzycznych i plastycznych, które prowadzą nas po drogach Cezarego Baryki, czyli Michała Czachora. Na początku, po lewej stronie sceny, mamy jakby autentyczne zdjęcie rodziny Baryków wykonane w Baku, które od 1806 roku było pod panowaniem Rosji. Chłopak trzyma w rękach misia i takiego samego dodano już mocno przerośniętemu Cezaremu Baryce, którego z rodzicami w tej samej aranżacji umieszczono po prawej stronie sceny. Mama Czarusia – Klara Bielawka – wykonuje wyginając ramiona wschodni taniec do pieśni pełnej melizmatów. To symbolizuje orientalną kulturę miejsca, które po rewolucji stało się stolicą Azerbejdżanu, później Radzieckiej Republiki, a dziś niepodległego państwa.

 

Przedwiosnie 2

 

Ale okrutne dzieje naznaczonej buntem krainy doprowadziły do ludobójstwa mniejszości ormiańskiej i w tym procederze Baryka pośrednio uczestniczy. Wzrusza go ciało pięknej martwej dziewczyny i ten straszny epizod Dominik Strycharski, twórca muzyki do spektaklu, oprawia w podkład dźwiękowy wzmocnionych elektronicznie uderzeń o szprychy kręcącego się koła, które w domyśle potrąca zwisająca ręka dziewczyny. To prosty, ale emocjonalnie wyrazisty szczegół inscenizacji, element scenografii Roberta Rumasa, ale także rodzaj instrumentu perkusyjnego, zwłaszcza, że koło „obsługuje" na przodzie sceny aktorka grająca zmarłą już matkę Cezarego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART