GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZ Nowego i Starego Świata
Strona 1 z 3
W piątek 17 marca w Filharmonii Krakowskiej odbył się koncert utworów kompozytorów środkowoeuropejskich z końca XIX i pierwszej połowy XX wieku, przy czym dzieło jednego z nich powstało w Nowym Świecie, czego ślad na trwałe zapisał się w tytule. Tym twórcą był Czech Antonín Dvořák, przez trzy lata przebywający w Nowym Jorku jako profesor miejscowej uczelni muzycznej. Doświadczenia z tego okresu zawarł w swojej „Dziewiątej” e-moll op. 95 Z Nowego Świata właśnie. To symfonia należąca do żelaznego repertuaru koncertowego.
W przypadku omawianego wieczoru można mówić o zmiennym powodzeniu towarzyszącym jej wykonaniu. Bardziej udanym ustępom odpowiadały te nie w pełni zadowalające. Zwłaszcza blacha nie popisywała się zbyt ujmującym brzmieniem. Na przykład za mocne wejście rogów już we wstępie Adagio do Allegro molto mogło nie najlepiej nastroić słuchacza.
Z kolei w otwierającym drugą część chorale całej sekcji blaszanej zabrakło stopliwego, organowego brzmienia, wymagającego idealnego (ze)strojenia. Więcej satysfakcji można było czerpać z dalszej części lirycznego Largo, kiedy do głosu dochodziło drzewo i smyczki, a Alaksandar Chumała jest wrażliwy na tego rodzaju jakości i potrafi z dużym wyczuciem kształtować frazę. Jest to ogniwo, w którym Dvořak nawiązać miał do motywów muzycznych rdzennej ludności indiańskiej oraz potomków afrykańskich niewolników, ale do dziś nie rozstrzygnięto, czy bezpośrednio zetknął się z ich kulturą muzyczną, czy też odwołał się raczej do własnej, bogatej wyobraźni melodycznej? |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |