GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBeethoven nasz współczesny
Strona 3 z 4
Beethovenowskie dzieło Stanisława Wisłockiego
Końcem lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia, już po moich muzycznych studiach w Poznaniu za czasów rektorowania wspaniałego i kochanego przez wszystkich Profesora Stefana Stuligrosza, miałem przyjemność uczestniczyć w Poznaniu w niezwykłym festiwalu muzycznym zatytułowanym „Beethoven nasz współczesny”, podczas którego w ciągu pięciu dni wykonano wszystkie symfonie Beethovena! Kto był twórcą i realizatorem tego niezwykłego poznańskiego festiwalu beethovenowskiego? Oczywiście, rzeszowianin z pochodzenia, znakomity polski dyrygent Stanisław Wisłocki, syn kapitana 17 pułku piechoty w Rzeszowie, kapelmistrza przedwojenmnej orkiestry tego pułku, Władysława Wisłockiego.
W 1945 roku, po powrocie z wojennej tułaczki, Stanisław Wisłocki założył i prowadził orkiestrę Filharmonii Warszawskiej, a następnie, od 1947 roku, orkiestrę Filharmonii Poznańskiej. Potem było dyrygowanie w Filharmonii Narodowej, dyrektorowanie Wielkiej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach, praca pedagogiczna, nagrania, festiwale, wyjazdy zagraniczne, wreszcie Brylantowa Batuta przyznana Mistrzowi przez Polskie Radio w marcu 1997 roku z okazji Jego kapelmistrzowskiego debiutu, który miał miejsce wiosną 1937 roku w Gimnazjum im. Kazimierza Morawskiego w Przemyślu. Jak pisze Tadeusz Deszkiewicz w „Kamertonie” nr 3-4 (32-33) z 1998 roku (s.56): „Przez 60 lat pracy artystycznej zarówno w kraju, jak i podczas licznych podróży artystycznych po wszystkich kontynentach, Stanisław Wisłocki zdobył opinię znakomitego dyrygenta i niestrudzonego popularyzatora kultury polskiej, włączając dzieła polskich kompozytorów do większości swych koncertów i repertuaru orkiestr, którymi dyrygował. Setki recenzji jednomyślnie podkreślały Jego ogromną kulturę muzyczną, niezwykły talent interpretacyjny i doskonały warsztat techniczny. Niecodzienną Jego cechą był także szacunek dla kompozytorskiego zapisu, przy zachowaniu swej dyrygenckiej indywidualności”. W swym „Pamiętniku z lat 1939-1991” wydanym w 1993 roku w Warszawie Stanisław Wisłocki pisze (s.292, 294): „W odświętnym nastroju, 20 sierpnia 1979 roku odbył się pierwszy koncert Festiwalu pod hasłem: „Beethoven nasz współczesny”. Temperaturę przepełnionej sali podnosiły jeszcze niemiłosiernie grzejące reflektory telewizji, których gorące światło nie tylko wyciskało z nas ostatnie poty, ale zmuszało muzyków do częstszego niż zwykle strojenia instrumentów. (...) Cały Festiwal przebiegał w podniosłej atmosferze. Na każdym koncercie sala była wypełniona ponad miarę. Wszystkie przejścia zajęła młodzież. To było budujące. Była to młodzież „Pro sinfoniki”. Chociażby dla niej warto było ponieść tak duży wysiłek. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |