GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBolączki na scenie pod muzykę
Strona 1 z 2
Dwa spektakle po prawej stronie Wisły wydają się być próbami wprowadzenia drażliwych tematów na scenę. W Teatrze Powszechnym Dobrobyt w realizacji węgierskiego artysty Arpada Schillinga jest krytyką współczesnych fetyszów, zaś Na zdrowie w Teatrze Mała Warszawa, adaptacja brytyjskiego ambitnego filmu The Party autorstwa Sally Potter, stanowi wręcz katalog aktualnych bolączek rozwiniętych demokratycznych społeczności.
Jedno i drugie sięga po środki dosyć drastyczne, choć zróżnicowane gatunkowo, od wysublimowanych po popularne. W jednym i drugim przypadku muzyka stanowi nastrojowe tło rozgrywających się wydarzeń. Dobrobyt wskazuje tylko jeden z powszechnych miraży masowej wyobraźni, czyli weekend w luksusowym hotelu z basenem, SPA, sauną, mini-barem itd.
Aby klientom było dobrze, a złudzenie dobrobytu okazało się pełne, wypoczynkowi towarzyszy muzyka symfoniczna, od romantyzmu po barok. Gdy dochodzi do orgietki warstwa dźwiękowa zmienia się w awangardowy kawałek na perkusję. W przedstawieniu Na zdrowie też nie brak szokujących sytuacji, a gdy wydaje się, iż jeden z bohaterów umiera, dla podtrzymania ducha inny uczestnik przyjęcia włącza płytę z Requiem Mozarta. To oczywiście celowe qui pro quo i wywołuje śmiech na sali. Płytę trzeba zmienić i wtedy z „winyla” leci czardasz. Robi się weselej. Wcześniej słyszymy typowe boogie woogie w stylu Elvisa Presleya. W fabułę obu utworów wprowadzają nas właśnie mniej lub bardziej eleganckie „party”. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |