opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 styczeń 2023       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

27 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Moniuszko po remoncie w Poznaniu

Z tak skonstruowanego libretta powstało efektowne widowisko o dużej urodzie teatralnej, potraktowanymi z rozmachem scenami zbiorowymi, precyzyjnymi zadaniami aktorskimi dla artystów chóru i ciekawie zarysowanymi postaciami pierwszoplanowych bohaterów. 

 

Gratulacje dla Galiny Kukliny w roli tytułowej, wyrazy uznania dla scenicznej dojrzałości Małgorzaty Olejniczak-Worobiej jako Chichy i „filarów” poznańskiej wokalistyki w rolach drugoplanowych Tomasza Mazura (Dżęga), Damiana Konieczka (Moryc), Rafała Korpika (Szymon) i Jaromira Trafankowskiego (Bartosz). Osobne ukłony przesyłam parze staruszków w wykonaniu Marioli Henrykowskiej i Ryszarda Dłużewicza, niegdyś artystów baletu, a obecnie wykonawców ról epizodycznych na poziomie mistrzowskim.

 

Dobry rezultat transformacji Jawnuty to nie tylko przerobienie libretta, ale przede wszystkim połączenie partytury Moniuszki z oryginalnym folklorem romskim, reprezentowanym na scenie przez rodzinę Czurejów, Mirosława Dymitraka i Karolinę Sydorowicz. Zabiegu tego (podejrzewam) dokonał kierownik muzyczny przedstawienia Rafał Kłoczko, artysta młody, postawny, dyrygujący partyturą moniuszkowską z talentem i precyzją. Spektakl bez przerwy trwa aż godzinę i czterdzieści minut. Bez szkody dla całości usunąłbym solowe popisy taneczne bosej Cyganki, a z drukowanego programu nazwiska aż czterech choreografek (Lanzino, Dominika Babiarz, Sara Czurej, Natalia Trafankowska). Przecież baletu w tym spektaklu wręcz nie ma, tańca choćby na lekarstwo, więc po co te życiorysy, przy zupełnym braku notatek biograficznych solistówco jest poważnym niedopatrzeniemRolę Stachana przykład – zagrał tenor Piotr Kalina, o którym dopiero z Internetu dowiedziałem się, że niedawno został zaangażowany z Krakowa, ale póki co w Poznaniu śpiewa, jak wrona po grypie.

 

Reasumując: Wszelkie teatralne zabiegi wokół zwietrzałych i zleżałych dzieł epok minionych uważam za uprawnione pod warunkiem, że respektuje się ich sedno, lub doszukuje się ich sensu. Dokonała tego niegdysiejsza chórzystka, obecnie asystentka reżysera, a w Poznaniu już samodzielna reżyserka, urodziwa i młoda Włoszka Ilaria Lanzino. Okupiła tym swe grzechy przy niedopuszczalnych transformacjach, jakie wystąpiły w niedawnym poznańskim Strasznym dworze. Jej obecna Jawnuta prezentuje się, jak wyremontowany elegancki dyliżans, ale z silnikiem traktora. Jest więc na chodzie, a to się liczy!

                                                                      Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART