opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 styczeń 2023       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

19 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Alexander Humala i Finlandia

Jak kiedyś mi wyznał, jest fińskiego pochodzenia, stąd w tej części będę posługiwał się brzmieniem nazwiska zgodnym z tamtym zapisem. Niestety, do wykonania poematu symfonicznego op. 26 o przytoczonej w tytule nazwie mam pewne zastrzeżenia. Kiedy zaczyna się z pułapu forte, to niewiele zostaje potem miejsca na dalszą gradację i większe kontrasty.

 

Filharmonia Krakowska 190

 

A zatem niezależnie od oznaczeń partytury zdjąłbym dynamikę w otwierającym utwór Jeana Sibeliusa elegijnym temacie blachy (Andante sostenuto, określane „motywem bólu“), jak i w drugim o wyraźnie tanecznym zacięciu, intonowanym przez kontrabasy, który jeśli przesadzi się z jego wyrazistością, to niebezpiecznie odsłania mielizny rytmicznej pospolitości. Na początku Koncertu skrzypcowego d-moll op. 47 fińskiego kompozytora okazało się, że można jednak operować eterycznym, jakby wyłaniającym się z niebytu brzmieniem pierwszych skrzypiec, na tle których wkrótce rozwija się solowa partia.

 

Filharmonia Krakowska 191

 

Koreański skrzypek Inmo Yang znalazł wrażliwego partnera w osobie Alexandra Humali, podążającego za jego ujęciem, a więc stosującego w dwóch pierwszych ogniwach allentanda czyli zwolnienia. Tym razem z kolei momentami przydałoby się wzmocnienie dynamiki ze strony orkiestry, niekiedy brzmiącej zbyt anemicznie. Artysta skupił się przede wszystkim na wydobyciu lirycznych aspektów kompozycji, które faktycznie w nim dominują, ale nie na zasadzie wyłączności. Więcej animuszu było w finałowym rondzie Allegro, ma non tanto, ale całości zabrakło dramaturgicznego kośćca. Jak na zwycięzcę właśnie Konkursu im. Sibeliusa w tym roku nie dostawało mi siły wyrazu. A także bardziej nośnego i opalizującego dźwięku wydobywanego z instrumentu Guadagniniego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART