GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościAlexander Humala i Finlandia
Strona 1 z 2
Jak kiedyś mi wyznał, jest fińskiego pochodzenia, stąd w tej części będę posługiwał się brzmieniem nazwiska zgodnym z tamtym zapisem. Niestety, do wykonania poematu symfonicznego op. 26 o przytoczonej w tytule nazwie mam pewne zastrzeżenia. Kiedy zaczyna się z pułapu forte, to niewiele zostaje potem miejsca na dalszą gradację i większe kontrasty.
A zatem niezależnie od oznaczeń partytury zdjąłbym dynamikę w otwierającym utwór Jeana Sibeliusa elegijnym temacie blachy (Andante sostenuto, określane „motywem bólu“), jak i w drugim o wyraźnie tanecznym zacięciu, intonowanym przez kontrabasy, który jeśli przesadzi się z jego wyrazistością, to niebezpiecznie odsłania mielizny rytmicznej pospolitości. Na początku Koncertu skrzypcowego d-moll op. 47 fińskiego kompozytora okazało się, że można jednak operować eterycznym, jakby wyłaniającym się z niebytu brzmieniem pierwszych skrzypiec, na tle których wkrótce rozwija się solowa partia.
Koreański skrzypek Inmo Yang znalazł wrażliwego partnera w osobie Alexandra Humali, podążającego za jego ujęciem, a więc stosującego w dwóch pierwszych ogniwach allentanda czyli zwolnienia. Tym razem z kolei momentami przydałoby się wzmocnienie dynamiki ze strony orkiestry, niekiedy brzmiącej zbyt anemicznie. Artysta skupił się przede wszystkim na wydobyciu lirycznych aspektów kompozycji, które faktycznie w nim dominują, ale nie na zasadzie wyłączności. Więcej animuszu było w finałowym rondzie Allegro, ma non tanto, ale całości zabrakło dramaturgicznego kośćca. Jak na zwycięzcę właśnie Konkursu im. Sibeliusa w tym roku nie dostawało mi siły wyrazu. A także bardziej nośnego i opalizującego dźwięku wydobywanego z instrumentu Guadagniniego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |