opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

75 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Tosca“: powiew nowego

W ogóle nie nadużywa przesadnej dynamiki, preferując jej subtelniejsze odcienie. Początkowo mogło się wydawać, że baryton Mikołaja Zalasińskiego nie posiada dramatycznego ciężaru gatunkowego, gęstości i ciemnego tembru, nieodzownych w partii Scarpii. Aliści, sięgnięcie do wysokiego rejestru w Te Deum robiło wrażenie. W następnym akcie, w obydwu ariosach, w pełni sprostał stawianym przez nie wymaganiom. Orkiestra pod batutą Piotra Sułkowskiego okazała się partnerem solistów w pełnym tego słowa znaczeniu.

 

Tosca,Ewa Vesin 4

 

Na przykład ograniczając dynamikę i zwalniając tempo przed ostatnim wejściem Toski w duecie ze Scarpią w pierwszym akcie, a co za tym idzie tym bardziej je eksponując. W drugim akcie dyrygent umiejętnie posługiwał się pauzami w kształtowaniu jego dramatycznego przebiegu.

 

Tosca,Ewa Vesin 5

 

Wydobywał ponadto nieoczekiwane barwy Pucciniowskiej partytury, zwłaszcza w odniesieniu do perkusji, ukazując całe wyrafinowanie jego instrumentacji, co doceniał nawet Gustav Mahler, zdecydowany przeciwnik włoskiego kompozytora. Gdy w czasie pierwszej przerwy p. Sułkowski zaskoczył mnie przed jednym z fotogramów w foyer, dowiedziałem się, że może to być efektem zastosowania innowacyjnego rozmieszczenia orkiestry w kanale, ze skrzypcami i altówkami po obydwu stronach dyrygenta, a z kolei z perkusją po ich bokach, a wiolonczelami i za nimi kontrabasami po środku. Po raz pierwszy w Operze Krakowskiej, przynajmniej za mojej pamięci, wprowadzono obyczaj wychodzenia śpiewaków przed kurtynę po zakończonym akcie. A zatem nadchodzą zmiany.

                                                                             Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART