GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Sceny z Fausta” Schumanna w Opera Vlaanderen w Gandawie
Strona 1 z 4
W 1988 roku Philippe Herreweghe nagrał pod szyldem Harmonia Mundi Sceny z Fausta Roberta Schumanna i to własnie belgijski dyrygent zasugerował Janowi Vandenhouwe’owi, dyrektorowi Opera Vlaanderen, nadanie temu oratorium formy scenicznej. Powstałe w ten sposób przedstawienie (przygotowane w koprodukcji z Operą w Montpellier) zostało już zaprezentowane w czerwcu w Antwerpii, zaś obecnie powróciło na scenę w Gandawie.
Warto w tym miejscu przypomnieć historię rzeczonego dzieła, uznawanego za szczytowe osiągnięcie Schumanna w dziedzinie muzyki dramatycznej, a może nawet za jego opus magnum. Sam Johann Wolfgang von Goethe twierdził podobno, że tylko Mozart mógłby sprostać zadaniu napisania muzyki do jego Fausta, ale przecież autor Czarodziejskiego fletu zmarł czterdzieści lat przed ukończeniem słynnego dramatu.
Trudnego zadania podjął się zatem właśnie Schumann, zdając sobie zresztą doskonale sprawę z ciążącej na nim odpowiedzialności. Ponieważ uznał pierwowzór za dzieło doskonałe, skrupulatnie zachował fragmenty pierwotnego tekstu nie zmieniając w nim ani jednego słowa. A zważywszy na to, że mamy tu do czynienia z mistrzem pieśni, trudno się dziwić, że jego muzyka tak doskonale harmonizuje z poetycką warstwą Goethego. Praca nad oratorium zajęła Schumannowi aż dziesięć lat, licząc od czasu jego podróży do Rosji w 1844 roku, kiedy towarzyszył żonie Klarze podczas jej tournée po tym kraju, aż do roku 1853, kiedy zakończenie dzieła przyjęło już symboliczny charakter ostatniego prezentu, jaki mógł jej ofiarować. Proces twórczy nie przebiegał zresztą płynnie, gdyż niekiedy przerywały go kolejne kryzysy nerwowe, w jakie popadał kompozytor. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |