GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościStraszne upiory pedofilne
Strona 1 z 2
Są trzy elementy, które świadczą o powodzeniu przedstawienia opery pt. Dokręcanie śruby. Po pierwsze muzyka Benjamina Brittena, umiarkowanie nowoczesna, z elementami tradycyjnymi, świetnie oddająca tajemniczą i ponurą intrygę rozgrywającą się w odległym od cywilizacji domu-pałacu. Nad jej przebiegiem czuwa utalentowana młoda dyrygentka Lilianna Krych, a ma pod sobą grupę dobrych muzyków – instrumentalistów i śpiewaków, którym powierzono także niełatwe zadania aktorskie.
Grającej rolę guwernantki Annie Farysej przypadło np. zadanie stania się ofiarą brutalnego molestowania seksualnego. W sumie to jedyny ślad po okrutnych wydarzeniach mających miejsce w domostwie w Bly, choć wszystko wskazuje, że tego typu napaść mogła dotykać także dwojga dzieci, Florę i Milesa. Po drugie wspaniałe dzieło scenograficzno-dramatyczne stworzyła Agata Skwarczyńska, która razem z reżyserką i autorką wizualizacji Kamilą Siwińską jest odpowiedzialna za praktyczny przebieg dramatu.
Chyba po raz pierwszy od dłuższego czasu w teatrze nie można było utyskiwać na miałkość i rutynowe ple-ple rzucanych na ekran animowanych przeźroczy czy innych slajdów. Tutaj obrazy odbite w na wpół przeźroczystych korytarzach i tunelach, zespolone z przesuwającymi się wewnątrz żywymi aktorami-śpiewakami, stwarzały bliski halucynacjom sennym obraz upiorów, które są także na jawie. Libretto opery oparte na powieści Henry Jamesa The Turn of the Screw (w polskiej wersji tytuł ten zmieniono na W kleszczach lęku) nie pozostawia złudzeń, że to ma być horror z elementami przemocy seksualnej wobec dzieci. Wszystko jednak tonie w domysłach, poza smutnym faktem, że chłopiec w finale umiera, a dziewczynkę wywożą w nieznane. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |