GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Lakmé” Delibesa w Opéra Royal de Wallonie w Liège
Strona 3 z 4
Otóż Lakmé odziana jest w suknie koloru indygo, symbolizującego Indie, a przywołującego tajemniczość, mistycyzm, zmysłowość czy obfitość. Spektrum tych barw kojarzy się też z fascynującą egzotyką, uosabianą przez nieszczęśliwą protagonistkę. Zaskoczeniem dla widza jest usytuowanie rozgrywającego się - według libretta - w dżungli aktu trzeciego w typowo angielskim club house, w którym niespodziewanie pojawia się rzeczona para zakochanych. Stanowi to wyraźne nawiązanie do sytuacji z aktu pierwszego, kiedy to reprezentujący najeźdźców Anglicy popełniają świętokradzki czyn profanując swoją obecnością świątynię tubylców.
Ponadto eksponując trójkolorową flagę Indii, z widniejącą w jej środku formą buddyjskiej dharmy-czakry, reżyser nadaje wyjątkowe znaczenie niegdysiejszym wysiłkom mieszkańców tego kraju do wyzwolenia się spod dominacji kolonialnego imperium brytyjskiego i uzyskania pełnej wolności. Ponieważ fundamentalną rolę w indyjskiej kulturze odgrywa taniec, Garattini Raimondi wypełnia swoją sceniczną realizację licznymi epizodami choreograficznymi.
Wprowadzają one jednak często pewien zamęt do akcji scenicznej i na ogół - niezależnie od ich atrakcyjności - w żaden sposób jej nie wzbogacają. Bardzo tutaj oczekiwana belgijska sopranistka Jodie Devos, niejednokrotnie triumfująca na tej samej scenie w innych rolach, tym razem nie w pełni zaspokoiła oczekiwania publiczności, co wynikało prawdopodobnie z pewnej niedyspozycji artystki. Zabrakło siły głosu i pewności intonacji, co dało o sobie znać już we wspomnianej wyżej „Arii z dzwoneczkami”, rozczarowującej chwiejnymi wokalizami, nietrafionymi górnymi dźwiękami i brakiem precyzji. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |