GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Lakmé” Delibesa w Opéra Royal de Wallonie w Liège
Strona 2 z 4
Z kolei sylwetkę znajdującego się już w podeszłym wieku mahatmy dostrzegamy z prawej strony sceny. Występujący w tej niemej roli aktor Rudy Goddin często pojawia się wśród protagonistów opery, albo towarzyszy grupce gromadzących się wokół niego dzieci. Kiedy w odgrywanej pantomimie opowiada słuchającym go z zaciekawieniem wychowankom jakąś niekończącą się historię, wiemy już, że przytaczane przezeń w ich obecności wypadki z przeszłości tworzą właśnie treść opery Delibesa.
Mamy tu zatem do czynienia z oryginalnym pomysłem, który w żadnym stopniu nie burzy konstrukcji libretta Edmonda Gondineta i Philippe’a Gille’a, natomiast podsuwa publiczności ciekawe tropy interpretacyjne. Jedyne zastrzeżenie dotyczy natrętnie wyświetlanych moralnych maksym Gandhiego, które nie wnoszą do spektaklu nowej wartości, natomiast w miarę upływu czasu irytują zbędnym tutaj dydaktyzmem. Natomiast trafnym pomysłem jest eksponowanie jako głównego elementu scenografii umieszczonej w centrum reprodukcji Ganeśy, symbolu mitologii indyjskiej, przedstawianego w formie czterorękiego mężczyzny o głowie słonia.
W omawianym przedstawieniu ważną funkcję odgrywają wzorowane na tradycyjnych indyjskich ubiorach kostiumy, stylizowane na kobiece sari i męskie dhoti. Już od pierwszego aktu, przywołującego ceremonię kwiatów, ubiory solistów i chórzystów są utrzymane w jasnej tonacji, z dominacją koloru pomarańczowego, żółtego i - symbolicznego w kulturze hinduskiej - szafranowego. Barwy te cieszą oko i tworzą atrakcyjne pod względem plastycznym obrazy także w akcie drugim i trzecim, z jednym wszakże wyjątkiem. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |