opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

90 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Czego należy zabronić

Klaskania na scenie przez artystów, którzy po zakończeniu przedstawienia lub koncertu powinni się kłaniać, nawet w najbardziej wymyślnych wariantach, a nie tkwić w głębi sceny i oklaskiwać wychodzących protagonistów. Kiedy już wszyscy wyszli i rozeszli się na boki, a z głębi sceny wynurzają się do przodu chórzyści, balet, statyści (w zależności od tego, co jest grane) i wtedy stojący po bokach protagoniści dają brawa swym zespołowym kolegom, w rewanżu za ich oklaski sprzed chwili.

 

Jeśli jest to spektakl muzyczny, wkrótce pojawia się dyrygent, oklaskując muzyków siedzących w kanale orkiestrowym, a czasem nawet wyprowadzając ich na scenę z instrumentami w rękach, obcałowując kogo trzeba i nie trzeba, robiąc przy tym tłum, jak – nie przymierzając – na stacji kolei żelaznej. Po szczególnie udanych premierach pojawia się jeszcze dyrektor, który czytając z kartki lub rzadziej z pamięci, dziękuje wszystkim nie wyłączając bileterek, bufetowych, księgowych, sekretarek, sprzątaczek i stróżów nocnych za sukces premiery i podkreślając tym samym własne zasługi. Kuriozalnymi są okrzyki stojących na scenie „reżyser, reżyser ! …, zwłaszcza gdy ten od dawna oczekuje wywołania mimo, że sknocił przedstawienie.

 

Następnie wynoszone są kwiaty. Zdarza się, że najwięcej bukietów otrzymują wykonawcy z ostatnich rzędów, bo albo sami sobie je kupili , albo mają ogródki działkowe. Zdarza się, że wręczane są na scenie misie, laleczki, butelki z trunkami, słodycze, paczki żywnościowe, a nawet żywe pieski, kotki i ptaszki. Wszystko to przy gasnących brawach umęczonej publiczności i satysfakcji związków zawodowych, że w taki oto sposób wywalczyły równe traktowanie statystów i primadonny. 

 

To wszystko powinno być zabronione, bo oklaski po spektaklach są przedłużeniem powagi przedstawienia (nawet, gdy była to komedia) i stanowią prawdziwy miernik sukcesu, a nie aranżacje popołudniowych imienin u cioci w cukierni lub na kanapie, według zasady – ja tobie a ty mnie. 

 

Kupując programy teatralne czytamy w nich biogramy występujących artystów. Wymieniane tam są sążniste liczby odbytych (czasem tylko w marzeniach) tournée, w krajach i miastach, liczne festiwale, a nawet występy w całkiem małych teatrach , filharmoniach i miejscowościach. Natomiast w ogóle nie ma cytatów z pozytywnych krytyk i nagród. A powinno być odwrotnie. Nieznośnym – niedawnym na szczęście – obyczajem jest nagminne fotografowanie się na widowni, aby później móc się pochwalić, jak to jest się bywalcem teatralnym. Ze wstydu nie wspomnę o nader częstym zajadaniu kanapek w rzędach i popijaniu z butelki prosto z gwinta.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART