GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMoniuszko: Ferajna tańczy, ja nie tańczę
Strona 2 z 3
Kiedy w końcowej scenie Neala, niedoszła małżonka Idamora i była kapłanka, podąża na wygnanie z nowo wybranym ojcem Dżaresem i wkracza do sektora, gdzie byli sami wykluczeni, poniżeni i napiętnowani, spięła bezbłędnie klamrą cały dramat. A tych wykluczonym i czekających na jakieś represje było wśród zgromadzonej publiczności co najmniej czterdziestu.
Oczywiście Maestro Chmura świetnie poprowadził też Uwerturę, którą Moniuszko, nieśpieszny nowator muzyczny, umieścił nie na początku, ale w trakcie przedstawienia, jako swoiste intermezzo. A co zrobił z ową Uwerturą niezwykle uzdolniony i pełen energii Vasili Petrenko? Uznał, że jedna z głównych myśli muzycznych, zapowiadająca duet Dżaresa i Idamora, która jest na 3/4 i mogłaby uchodzić za dosyć banalny walc um-pa-pa, nie powinna w żadnym razie kojarzyć się z tańcem.
Przedłużył jedną z owych walcujących nut i dał do zrozumienia, że tego się nie tańczy. Było to oryginalne ujęcie, dosyć zaskakujące, by nie powiedzieć drażniące. Petrenko zwrócił jednak uwagę na żelazną dyscyplinę z jaką prowadzi orkiestrę, na swoje niezwykle wyraziste, wręcz magiczne ruchy rąk łącznie z palcami. Ten młody artysta rosyjski miał odwagę w marcu 2022 roku odmówić pracy na stanowisku dyrektora artystycznego Państwowej Akademickiej Orkiestry Symfonicznej Federacji Rosyjskiej imienia Jewgenija Swietłanowa i wydać oświadczenie, że nie zmieni swego postanowienia „dopóki pokój nie zostanie przywrócony”. Dziś Petrenko jest dyrektorem artystycznym czołowej londyńskiej Royal Philharmonic Orchestra i daje najlepsze świadectwo swoich umiejętności. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |