GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGdzie Noskowskiemu do Francka
Strona 1 z 2
Ten prowokacyjny tytuł powinien skłonić do zastanowienia i analizy poziomu muzycznego obu utworów nagranych na płytę DUX 1861 z 2022 roku. Adam Wagner – skrzypek i Dariusz Noras – pianista nie są artystami, o których biją się światowe sale koncertowe, mają jednak swój niezaprzeczalny dorobek i spore doświadczenie w praktycznym wykonywaniu muzyki. Nagrana przez nich płyta, którą wypełniają Sonaty Zygmunta Noskowskiego i Cesara Francka nie przynosi im ujmy.
Wręcz przeciwnie, jest przykładem doskonałego warsztatu, perfekcji wykonawczej i talentu kreacyjnego. Są tu pozycje wirtuozowskie, których nie dotykają raczej uczniowie i kandydaci na artystów. Zygmunt Noskowski był o 24 lata młodszy od Cesara Francka, mógł więc teoretycznie tworzyć muzykę nowocześniejszą od swego belgijsko-francuskiego kolegi. Jednak jego Sonata na skrzypce i fortepian jest o kilknaście lat „młodsza” od Franckowej i w związku z tym nie musi epatować „nowinkami” brzmieniowymi i fakturalnymi, które odnajdujemy u autora jednego z najsłynniejszych utworów tego gatunku. Oczywiście zakładamy, że polski kompozytor bardzo chciałby i mógł doganiać postępujący nieprzerwanie rozwój muzycznych środków wyrazu, a to przecież wcale nie było prawdą.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |