opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




7 grudzień 2022       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

27 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Gdzie Noskowskiemu do Francka

 

I to jest pierwsza konstatacja po wysłuchaniu płyty. Sonata Noskowskiego jest dziełem klasycyzującym tworzonym w duchu melodyjności i romantycznych wzlotów. Różni się jednak stylistycznie od jego kompozycji symfonicznych, które jak I Symfonia, niedawno wykonywana przez Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Antoniego Wita, zawierały „pomoniuszkowskie” motywy narodowe, czy też jak w poemacie symfonicznym Step wprowadzają dźwiękonaśladowcze brzmienia ilustracyjne. W Sonacie skrzypcowej jest głównie czysta muzyka, niekiedy nawet zupełnie odizolowany od tworzenia nastroju pokaz techniki kontrapunktycznej, co nie znaczy, że pozbawiony fantazyjnego piękna. Trudno też powiedzieć, że w utworze tym zawierają się jakieś elementy własnego, wyrazistego i indywidualnego stylu kompozytorskiego.

 

CD Noskowski 2

 

Można się założyć, że żaden słuchacz, który nigdy nie zetknął się z tą muzyką przy pierwszym jej wysłuchaniu powie – „O, to typowy Noskowski!” Z Sonatą Francka jest zupełnie inaczej – to dzieło tak sławne, że już po pierwszym takcie znajdujemy się wewnątrz tej muzyki. Kompozytorowi udało się po mistrzowsku odmalować najdelikatniejsze niuanse uczuciowe i właśnie temu celowi podporządkował użyte tutaj środki warsztatowe, które miejscami tak zestawia harmonicznie, aby przypominały efekty uzyskiwane np. przez Debussy'ego. Pod tym względem Franck góruje nad Noskowskim, jednak obu utworów nie rozdziela przepaść estetyczna. I to jest zasługą wykonawców. Adam Wagner gra niezwykle pięknym dźwiękiem. Jego skrzypce nigdy nie piszczą w wysokich rejestrach, tylko brzmią jasno i słodko. Pianista Dariusz Noras swoją perlistą techniką palcową doskonale oddaje typowo romantyczne wzloty frazy, potrafi też przejść do łagodnych i ściszonych brzmień budujących nastrój nostalgii. Takie połączenie skrzypiec i fortepianu można uznać za bliskie ideału. Czy zagrana przez ten duet słynna Sonata Cesara Francka wytrzymuje konkurencję z dziesiątkami renomowanych wykonań? To oczywiście nie jest konkurs ani wyścig. Słuchanie dobrej muzyki w znakomitym wykonaniu zawsze sprawia satysfakcję i przyjemność.

                                                                 Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART