opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-3.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

34 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Reportaż muzyczny i apoteoza rytmu

Step op. 66 Zygmunta Noskowskiego to w muzyce polskiej z jednej strony pierwowzór poematu symfonicznego, z drugiej rodzaj reportażu muzycznego jak określi się o wiele później Symfonię alpejską Richarda Straussa, skądinąd wybitnego reprezentanta pierwszego z przywołanych gatunków muzycznych. Stanowi jakby obraz jednego dnia z życia ukraińskich Dzikich Pól (w polskiej kulturze muzycznej, na podobieństwo szkoły ukraińskiej w literaturze, występowała moda na tamtejszą tematykę – Uwertura ukraińska „Maria” Ludwika Grosmana czy pełne opracowania operowe poetyckiej powieści Antoniego Malczewskiego w wydaniu Romana Statkowskiego, Henryka Osieńskiego czy Henryka Melcera jako pokłosie konkursu Konstantego Wołłodkowicza).

 

Filharmonia Krakowska 10

 

Utwór posiada budowę ramową – otwiera ją i zamyka motyw odmalowujący poranek i powracający dla przywołania zapadającego wieczoru. Pomiędzy nimi pojawiają się epizody kozackiej zabawy oraz przetaczających się nawałnic: zbrojnej, a potem tej dosłownej czyli letniej burzy. Odpowiada temu kompozycja mozaikowa, z pojawiającymi się reminiscencjami orientalnymi, w których można dosłuchać się odniesień do rosyjskich stylizacji wschodnich spod znaku Antona Rubinsztejna. Pod koniec sceny batalistycznej przemknęło także jakby echo z Modesta Musorgskiego Nocy na Łysej Górze w instrumentacji Rimskiego-Korsakowa, być może za sprawą prowadzącego koncert Charles'a Olivieri-Munroe, wychwytującego coś dla siebie znajomo brzmiącego z wcześniej nieznanej i dopiero co przestudiowanej partytury. Zarazem jednak dyrygent ten nie przywiązuje większej wagi do detali i dynamicznych subtelności, nieco z grubsza ciosając orkiestrowe brzmienie, wskutek czego czyni tym bardziej słyszalną nie zawsze wyszukaną, choć solidną instrumentację Noskowskiego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART