opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




10 maj 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

39 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Reportaż muzyczny i apoteoza rytmu

Dyrygent nie tylko położył nacisk na charakterystyczny dla tego kompozytora czynnik motoryczny, wyrażający się między innymi w rytmach ostinatowych, ale także przesunął akcent z orkiestrowej kolorystyki na dysonansowość i wynikającą z niej brzmieniową szorstkość, nadające tej kompozycji mechanistyczny charakter, skoncentrowany przede wszystkim na stronie formalnej, na co wskazuje wprowadzenie fugi pod koniec Adagia.  Roussel nie tworzy bowiem muzyki programowej, a tym bardziej ilustracyjnej, co spokrewnia go z podobnej natury Allegro ben articolato II Symfonii Siergieja Prokofiewa.

 

Filharmonia Krakowska 12

 

Niezależnie od tego pamiętać jednak należy o konstruktywistyczno-futurystycznym kontekście tamtych czasów i związanych z nim onomatopeicznych  kompozycjach, na przykład  Arthura Honeggera – Pacific 281 – pierwotnie będącym oprawą muzyczną do filmu Koła udręki Abla Gance’a, w którym istotną rolę odgrywała wizja lokomotywy, której pęd oddawała właśnie muzyka tego twórcy. W tym samym czasie w Rosji z kolei Aleksandr Mosołow napisał muzykę do baletu Odlewnia stali, w którym starał się odtworzyć realia dźwiękowe fabryki. Całą symfonię wypełnia chorobliwy niepokój i brutalne efekty brzmieniowe, dominacja pierwiastka rytmicznego nad melodycznym. Nawet w Adagiu czy w quasi-scherzu w tempie Vivace, tyle że utrzymanym w lżejszej artykulacji i dynamice. Wszystko to nadaje jej stylistyczną jednorodność. To, co poczytywałem za mankamenty w romantycznym Stepie, a więc brzmieniową chropowatość i zgiełkliwość, tutaj nie przeszkadza, a wręcz przeciwnie staje się zaletę i atutem, w pełni rekompensując pewien zawód jaki sprawiła pierwsza część koncertu.

                                                                           Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART