GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Hamlet” znad Jeziora Bodeńskiego
Strona 1 z 2
Przed kilkoma dniami nieoceniony program II TV wyemitował nagranie spektaklu Hamleta, zrealizowane w ramach Bregenzer Festspiele w roku 2016 ale nie na Jeziorze, tylko w nowoczesnym, bogato wyposażonym gmachu festiwalowym.
Cóż to za wspaniała produkcja!. o ileż bardziej wartościowa artystycznie, niż oklepane tytuły transmitowane obecnie z MET - u w kinach nawet najdalszych prowincji na kilku kontynentach.
Nieczęsto się zdarza – nad czym ubolewam – aby podobało mi się wszystko. Począwszy od muzyki Franco Faccio, zupełnie nieznanego u nas artysty, choć jest twórcą muzyki operowej porównywalnej z kompozycjami Verdiego i Pucciniego, który jako dyrygent osobiście prowadził włoskie premiery Aidy, Otella, Requiem i Edgara, będąc uważanym z najwybitniejszego kapelmistrza w swej ojczyźnie w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XIX w.
Łączyła go wieloletnia rówieśnicza przyjaźń z Arrigo Boito, kolegą z mediolańskiego konserwatorium, librecistą Verdiego, synem polskiej hrabiny Józefiny Radolińskiej, w której majątku w okolicach Konina spędzał często wakacje. To właśnie Boito na prośbę przyjaciela napisał libretto do Hamleta. Tekst wysokiej klasy, utrzymany w duchu szekspirowskim, świetnie przetłumaczony dla potrzeb polskich telewidzów przez Dorotę Gostyńską.
Kompozycja Franco Facio zachowując elementy bel canta nosi już znamiona dramatu muzycznego i zapowiada ekspresję włoskiego weryzmu. W warstwie orkiestrowej znamionuje bogactwo barw i nastrojów, a wokalnie pełna jest melodycznego piękna, zarówno w scenach chóralnych, jaki i w popisach solistów.
Pierwsze wykonanie Hamleta odbyło się w genueńskim Teatro Carlo Felice w roku 1861, a w sześć lat później w mediolańskiej La Scali. Potem stopniowo – jak to zwykle bywa – zapomniano najpierw o tym dziele, a potem o jego twórcy. Dopiero na początku naszego stulecia zainteresowano się tym Hamletem początkowo w Sarasocie, potem w Baltimore i Nowym Meksyku, aż wreszcie w lipcu 2016 roku festiwal w Bregencji dał jego pełną realizację, która właśnie się zachwyciłem, do czego namawiam również moich czytelników. Bowiem dyrektorzy polskich teatrów operowych i tak mi nie uwierzą, zajęci w kółko swoimi Traviatami, Toscami, Faustami i Halkami, bez ładu, składu i sensu granymi w coraz to innych epokach, kostiumach i dekoracjach. Byle mieć na sali jakichkolwiek widzów, na tych kilku jeszcze miesięcznie granych przedstawieniach (za moich czasów było ich każdorazowo minimum 26- 28).
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |