GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Hamlet” znad Jeziora Bodeńskiego
Strona 2 z 2
Hamletem w Bregencji dyrygował Paulo Carignani, znany nam z kierownictwa muzycznego Turandot, na które jeździliśmy z Grand Tourem nad Jezioro Bodeńskie. Dyrygował wtedy i teraz na poziomie mistrzowskim. Partię tytułową utrzymaną w wysokiej tessiturze o mocy tenora bohaterskiego śpiewał Pavel Černoch głosem wspaniałym, wspierającym kreację sceniczną, którą już bez muzyki, ale z oryginalnym szekspirowskim tekstem mogłaby w jego wykonaniu przyjąć najlepsza nawet scena teatralna.
W doskonałej obsadzie wyróżnię jeszcze Królową Gertrudę (Dshamilja Kajser), świetnego barytona dramatycznego Jonathana Winnela (Król), Ofelię (Julia Maria Dan), Laertesa (Paul Szchweinester) i Bartosza Urbanowicza (Marcello), który kilkanaście lat temu w Poznaniu debiutował pod moją dyrekcją, a teraz coraz skuteczniej przebija się w doskonałych obsadach na międzynarodowych scenach, przepięknym basowym głosem i scenicznym talentem.
Mój szacunek, podziw, a nawet – nie ukrywam – zachwyt przywrócony do życia Hamlet zawdzięcza przede wszystkim austriackiemu reżyserowi Olivierowi Tambosi. Prostotą rozwiązań scenicznych, wspaniałymi kostiumami (Gesin Völm), oszczędnie trafną scenografią (Franc Philippe Schlossmann), precyzyjnym wypracowaniem postaci i interesującym rozplanowaniem scen zbiorowych oraz logiką poczynań bohaterów, uzyskał Tomasi klimat szekspirowski, wsparty porywającym śpiewem i muzycznym klimatem równym najwybitniejszym mistrzom złotego wieku opery włoskiej.
Patrząc na to niezwykłe przedsięwzięcie odkrytego na nowo XIX wiecznego wybitnego dzieła operowego z jego głęboko przemyślana szekspirowską, a jednocześnie nowoczesną realizacją zastanawiam się, jak się to ma do poczynań polskich reżyserów. Choćby na chybił trafił ostatnich premier operowych w Warszawie (Manru, Roger, Tosca), Krakowie (Oniegin) Bytomiu (Moc przeznaczenia, Romeo i Julia, Traviata), Poznania (Napój miłosny, Faust), Wrocławia (Halka), czy Białegostoku (Turandot).
Odpowiedź na to pytanie pozostawiam moim zacnym, jak zawsze cierpliwym czytelnikom.
Sławomir Pietras |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |