opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 marzec 2019       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

53 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Rozmaitości muzyczne: cimelia i opera magna

Do tych pierwszych na koncercie Sinfonietty Cracovia z udziałem Patricka Gallois należały niewątpliwie juwenilia Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusa Mozarta, czyli ich pierwsze symfonie. W przypadku takich utworów zawsze istnieje pokusa dopatrywania się zapowiedzi przyszłego, dojrzałego stylu ich autorów, najczęściej niemającego jednak większego pokrycia w samych partyturach.

 

Patrick Gallois 1

 

Byłoby zatem przesadą stosowanie tego rodzaju praktyki w odniesieniu do wspomnianych opusów. Aliści, do Haydnowskiej Symfonii D-dur Hob. I/1 francuski muzyk podszedł z większym pietyzmem i szczególną atencją, skupiając się przede wszystkim na jej walorach.

 

Patrick Gallois 2

 

Zwłaszcza w Andante wycyzelował wszelkie charakterystyczne detale, wydobywając typowy później dla tego kompozytora miarowy puls, ale i różnicując dynamikę, dzięki czemu powrót motywu w piano nieodparcie kojarzyć się mógł z efektem echa, a więc właściwym dla tego twórcy obrazowaniem muzycznym, wywołującym programowe asocjacje, prowadzące do przydawania jego symfoniom tytułów, od których Haydn na ogół się nie odżegnywał. Jak z tego widać, nie do końca zastosowałem się do poczynionego wcześniej zastrzeżenia, ale pamiętać należy, że  Haydn swą pierwszą symfonię pisał w wieku 27 lat, a więc, jak na standardy tamtych czasów, będąc człowiekiem w pełni dojrzałym i w znacznej mierze artystycznie ukształtowanym. Inaczej jest w przypadku ośmioletniego Mozarta. Jego I Symfonia Es-dur KV 16 niewolna jest od pierwiastka humorystycznego, a także efektów dźwiękonaśladowczych, co niektórym muzykologom dało asumpt, by dopatrywać się znacznego do niej wkładu ojca kompozytora, Leopolda, który przeszedł do historii nie tylko z racji rodzinnych, ale także jako twórca repertuaru w rodzaju musica curiosa, będącej dźwiękowym przywoływaniem polowań czy kuligów.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART