GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościRozmaitości muzyczne: cimelia i opera magna
Strona 1 z 2
Do tych pierwszych na koncercie Sinfonietty Cracovia z udziałem Patricka Gallois należały niewątpliwie juwenilia Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusa Mozarta, czyli ich pierwsze symfonie. W przypadku takich utworów zawsze istnieje pokusa dopatrywania się zapowiedzi przyszłego, dojrzałego stylu ich autorów, najczęściej niemającego jednak większego pokrycia w samych partyturach.
Byłoby zatem przesadą stosowanie tego rodzaju praktyki w odniesieniu do wspomnianych opusów. Aliści, do Haydnowskiej Symfonii D-dur Hob. I/1 francuski muzyk podszedł z większym pietyzmem i szczególną atencją, skupiając się przede wszystkim na jej walorach.
Zwłaszcza w Andante wycyzelował wszelkie charakterystyczne detale, wydobywając typowy później dla tego kompozytora miarowy puls, ale i różnicując dynamikę, dzięki czemu powrót motywu w piano nieodparcie kojarzyć się mógł z efektem echa, a więc właściwym dla tego twórcy obrazowaniem muzycznym, wywołującym programowe asocjacje, prowadzące do przydawania jego symfoniom tytułów, od których Haydn na ogół się nie odżegnywał. Jak z tego widać, nie do końca zastosowałem się do poczynionego wcześniej zastrzeżenia, ale pamiętać należy, że Haydn swą pierwszą symfonię pisał w wieku 27 lat, a więc, jak na standardy tamtych czasów, będąc człowiekiem w pełni dojrzałym i w znacznej mierze artystycznie ukształtowanym. Inaczej jest w przypadku ośmioletniego Mozarta. Jego I Symfonia Es-dur KV 16 niewolna jest od pierwiastka humorystycznego, a także efektów dźwiękonaśladowczych, co niektórym muzykologom dało asumpt, by dopatrywać się znacznego do niej wkładu ojca kompozytora, Leopolda, który przeszedł do historii nie tylko z racji rodzinnych, ale także jako twórca repertuaru w rodzaju musica curiosa, będącej dźwiękowym przywoływaniem polowań czy kuligów. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |