GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościUwiedziony od pierwszego dźwięku albo Czarodziej Zdunik
Strona 1 z 3
Od pierwszego, dyskretnie zaznaczającego się wejścia smyczków, pewną ręką prowadzonych przez JoAnn Fallettę, oraz rozwijającej się na ich tle kantyleny solowego instrumentu Marcina Zdunika w Koncercie wiolonczelowym c-moll op. 43 Mojsieja (Mieczysława) Wajnberga, bez reszty uwiedziony zostałem przez wykonawców i stojącego za nimi kompozytora.
Utwór składa się z dwóch, przeciwstawnych sekwencji: wolnych, granych attacca, oraz szybkich, połączonych kadencją. Przebieg muzyczny wyłania się z dynamiki pianissimo i po zatoczeniu okręgu pod koniec do niej powraca. W tle zasadniczych tematów rozbrzmiewają od czasu do czasu motywy orientalne – w okresie powstawania koncertu autor był z urzędowego przydziału Uzbekiem (w ramach radzieckiego internacjonalizmu okresowo zmieniało się polityczną lub artystyczną przynależność narodową). I właśnie te motywy w ogniwie w tempie Moderato, otwartym przez ostinato blachy i solowego instrumentu, tworzą rodzaj charakterystycznej dla muzyki Wschodu aury pewnej monotonii, w czym dosłuchać się można niezamierzonych zapowiedzi minimalizmu, o którym nikt wtedy jeszcze nie myślał. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |