GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościUwiedziony od pierwszego dźwięku albo Czarodziej Zdunik
Strona 3 z 3
Całość jednak pozbawiona jest większych kontrastów, co przy tych rozmiarach sprawia, iż nie sposób uniknąć wrażenia wyrazowej jednostajności, tak że mimo najlepszych starań nie do końca udało się zaprzeczyć opinii, że największą zasługą tego kompozytora dla muzyki uznać należy bycie teściem Arnolda Schönberga, który na szczęście artystycznie nie podążył jego śladami.
Wykonaniu służyła świetna dyspozycja krakowskich filharmoników, jeśli nie liczyć dwóch nierównych wejść blachy po pauzach generalnych w dwóch pierwszych częściach. Program koncertu dopełnił otwierający go El Salón México Aarona Coplanda. Ten eklektyczny twórca o proteuszowej osobowości świetnie ukrywał się za różnymi stylistykami czy zapożyczeniami.
W tym przypadku mamy do czynienia z dość obiegowymi wyobrażeniami o muzyce meksykańskiej (choć w partyturze doszukać się można powinowactw z Sensemayą rodzimego twórcy Silvestre Revueltasa), acz jej autorowi nie sposób odmówić sprawności orkiestracyjnej, co jego rodaczka za pulpitem dyrygenckim efektownie wyeksponowała. Muszę przyznać, że do pewnego stopnia zostałem pozytywnie zaskoczony, ponieważ repertuar kazał mi żywić obawy pozostawania przez dwie godziny w zaklętym kręgu epigonów, którymi do pewnego stopnia pozostają wszyscy trzej kompozytorzy.
Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |