GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGdzieś w Europie… albo Manru, cygański Zygfryd
Strona 2 z 7
Intryga fabularna rozgrywa się między trójką protagonistów: tytułowym Manru, Cyganem, który porzuca tabor i wiąże się z góralską dziewczyną Ulaną, która za związek ten potępiona zostanie przez swoje środowisko, stąd wraz ze swym dzieckiem zamieszkają w chacie za wsią, oraz beznadziejnie zakochanym w niej chromym znachorem Urokiem, z racji swego kalectwa i inności także skłóconego z otoczeniem. Ten pierwszy nie wytrzyma presji okoliczności i powróci do swojej społeczności, stając zarazem na jej czele, a uwiedziona przezeń kobieta w pierwszym odruchu, zapominając o dziecku, odbierze sobie życie.
W związku z przywołaną na początku umownością sądziłem, że Ulana, zamiast rzucać się w toń, odpłynie wraz ze zdetronizowanym królem cygańskim Orosem, który, również utraciwszy wszystko, zajął miejsce w umieszczonej po lewej stronie sceny łodzi i zajął się wiosłowaniem, niczym Charon przewożący zmarłych w zaświaty. Manru Ignacego Józefa Paderewskiego to opera deklamacyjna, w czym dopatrzyć się można nawiązania do Antona Rubinsztejna, z którym ponadto spokrewniał autora fakt łączenia twórczości kompozytorskiej z karierą pianisty wirtuoza.
W przeciwieństwie jednak do recytatywów z dramatów muzycznych Wagnera, niekończących się na podobieństwo jego nieskończonej melodii, dominują w niej wartkie dialogi, nieposiadające wszakże charakteru konwersacyjnego, lecz odznaczające się znaczną śpiewnością. Dzięki temu zarówno dostarczają satysfakcji estetycznej publiczności, jak pozostają wdzięczne dla śpiewaków, stwarzając im okazję do zademonstrowania posiadanych umiejętności wokalnych. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |