opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




28 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

91 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Kiedy znika rozsądek rodzą się demony, czyli ciemne chmury zbierają się nad Loudun (2)

Pierwowzorem dla takiego jego wykorzystania były asemantyczne ustępy wokalne w Wymiarach czasu i ciszy, utworze z wczesnego okresu twórczości – współtworzące najczęściej brzmienia klasterowe, a jeśli nawet on występuje (bezpośrednio przed spaleniem Grandiera), to wyłącznie w charakterze materiału czysto dźwiękowego (brzmieniowego) i pozostaje niezrozumiałym (podobnie będzie ze starannie dobranymi wyjątkami z różnych tekstów w o rok późniejszych: Złożeniu do grobu oraz Kosmogonii).

Diab y z Loudun 896-78

Jedynie w scenach rozgrywających się w klasztorze urszulanek, dla zaznaczenia kolorytu lokalnego i przywołania odpowiedniego klimatu, pojawiają się ustępy stylizowane na śpiewy liturgiczne (chorał gregoriański oraz responsoria), choć znów podstawę dla nich stanowią zazwyczaj czysto brzmieniowo potraktowane głosy męskie.

Diab y z Loudun 896-129

Żałować należy, iż kompozytor nie podążył tym tropem, zamiast niewolniczego trzymania się słowa i jego czytelności w partiach solistów, i nie podjął się stworzenia sonorystycznej opery numerowej z dominacją pierwiastka czysto muzycznego (do pewnego stopnia udało się to osiągnąć Tan Dunowi w jego Marco Polo). Swoistego nowoczesnego brutto canta jako przeciwstawienia dla dawnego belcanta. Rozbudowana orkiestra symfoniczna uzupełniona została o instrumenty nie występujące zazwyczaj w tego rodzaju składach jak basowa gitara elektryczna (znak czasu powstania utworu w dobie ekspansji muzyki beatowej), organy elektryczne, a brzmienie niektórych instrumentów, zwłaszcza dętych (fletu), wzorowane jest na elektronicznych modulacjach (we wstępie instrumentalnym do trzeciej sceny, w której Grandier zażywa wspólnej kąpieli w wannie z wdową Ninon).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART