GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKiedy znika rozsądek rodzą się demony, czyli ciemne chmury zbierają się nad Loudun (2)
Strona 8 z 17
Sceny z ich udziałem oraz ojców Barré oraz Rangier zapowiadają komiczny styl muzyczny, udoskonalony na użytek Króla Ubu, wskazując zarazem na dającą się uchwycić tożsamość języka muzycznego kompozytora w różnych okresach twórczości, niezależnie od stopnia radykalizacji wykorzystywanych środków dźwiękowych. Akcja, ujęta w ramy wspomnianego konwoju, zdążającego ze storturowanym Grandierem na miejsce kaźni i zatrzymującym się przed zakonem urszulanek, składa się z trzydziestu krótkich epizodów (przed warszawską premierą polską, za sugestią jej inscenizatora – Kazimierza Dejmka – kompozytor dopisze jeszcze dwie sceny: ślubu, potajemnie zawieranego przez Grandiera ze spodziewającą się ich wspólnego dziecka Philippe16, oraz niemą, z udziałem króla Ludwika XIII i kardynała Richelieu, kiedy zapada postanowienie o jego zgładzeniu), przechodzących wzajemnie w siebie, lub, wraz z zagęszczaniem sytuacyjnym, toczących się równocześnie w rozmaitych miejscach (egzorcyzmy i aresztowanie księdza Grandier pod koniec drugiego aktu, otwierająca następny akt scena więzienna oraz rozmowy Joanny z ojcem Mignon, wreszcie tortury Grandiera i wątpliwości ogarniające Joannę w jej celi). Finałowe kulminacje aktów wyznaczają: pojawienie się egzorcysty ojca Barré, wspomniane aresztowanie księdza Grandiera, zmierzającego do swego kościoła, by odprawić mszę, wreszcie samo jego spalenie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |