GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKiedy znika rozsądek rodzą się demony, czyli ciemne chmury zbierają się nad Loudun (2)
Strona 9 z 17
Otwierają i zamykają operę asemantyczne dźwięki chóru, wypełniające tło brzmieniowe w formie klasterów. Pomysłem Pendereckiego było bezpośrednie ukazanie auto da fé i uczynienie z niego centralnego efektu finałowego (w poznańskiej inscenizacji Marka Weiss-Grzesińskiego z 24 maja 1998 roku przybrało ono szczególnie spektakularny charakter, gdyż odbywało się na placu przed teatrem, z wcześniej nagraną i odtwarzaną z głośników towarzyszącą mu muzyką zakończenia), zamiast jedynie przywołania go w rozmowie matki Joanny z dozorcą więziennym, jak to ma miejsce u Whitinga. W tym kontekście Mieczysław Tomaszewski rozpatruje operę Pendereckiego w kategoriach historycznego reportażu muzycznego, a to ze względu na panoramiczność epizodycznej akcji, odnoszącej się do autentycznych wydarzeń historycznych, a także momentami ilustracyjny charakter muzyki oraz znaczną ilość ustępów mówionych17. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |