opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




13 listopad 2018       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

23 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Koch a sprawa polska

Koncert orkiestry instrumentów historycznych Concerto Köln pod kierunkiem Gianluca Capuano wypełnił sporą część okolicznościowych ambicji programowych XIV Festiwalu Chopin i jego Europa. Miały one bowiem rocznicowo zwrócić uwagę na dzieje polskiego Hymnu Narodowego w muzyce klasycznej. Marcin Gmys, autor obszernego wstępu do książki programowej, wymienił z tuzin przykładów, kiedy temat Mazurka Dąbrowskiego wchodził na prawach „znaczącej melodii” do rozmaitych utworów komponowanych przez Polaków i obcokrajowców. Różne były tego powody i reperkusje, niekiedy zasygnalizowanie tej pieśni wiązało się ze sporym ryzykiem i wymagało odwagi, innym razem było rodzajem hołdu dla postawy naszych Rodaków albo wyrazem rozdzierającego żalu. Mówimy oczywiście o czasach, kiedy państwa polskiego nie było na mapie politycznej.

 

Tobias Koch 1

 

Dziś już wyzwoleni z historycznych kontekstów moglibyśmy spojrzeć na sprawę polskiego hymnu bez zbędnych obciążeń i kompleksów, tyle, że w tzw. międzyczasie oduczyliśmy się indywidualnie i zbiorowo śpiewać, zresztą nie tylko Mazurka Dąbrowskiego. W sytuacjach oficjalnych wolimy podeprzeć się profesjonalnym nagraniem. A w praktyce nawet jeden z największych „patriotów” nie radzi sobie ani z melodią ani tekstem, co może oznaczać, że nasza aktywność i osobiste wykonawstwo w tym zakresie, są niespecjalnie potrzebne. Obchody 100-lecia Niepodległej stały się jednak dobrą okazją do podjęcia próby naprawy. Polska szkoła (podstawowa) sporo już zrobiła, aby przynajmniej dzieci nauczyć jak to idzie (uczą się w pierwszej klasie, a w trzeciej już nie pamiętają), ale pomysł, by taką misję podjął jeden z najlepszych polskich festiwali muzycznych też trzeba uznać za bardzo trafiony. W różnych punktach programu pojawiają się więc forpoczty tego rocznicowego zadania. Świetny Kwintet smyczkowy Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego był jedną z najlepszych egzemplifikacji problemu „hymn a sprawa polska”, bo tutaj w pogodnym, nawet krotochwilnym utworze został wprowadzony temat Mazurka w atmosferze smutnej, żałobnej, wręcz tragicznej. Wspaniały utwór, bardzo polski i takie samo wykonanie, żarliwe i natchnione. Ale przecież kwestia hymnu nie jest wyłącznie sprawą polską. Każdy naród, każde szanujące się państwo ma taki symbol tożsamości muzycznej. Losy wybranych melodii bywały nieraz bardzo pokrętne, by skupić się tylko na dwóch narodach - niemieckim i rosyjskim (radzieckim). Czy muzyka ponosi winę za wojny i okrucieństwa dokonywane pod sztandarami rozmaitych nacji? Przywołany już koncert zespołu Concerto Köln mógłby być wprowadzeniem do takiej dyskusji.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART