opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 marzec 2019       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

45 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Koch a sprawa polska

A jeszcze solista Tobias Koch uzupełnił „hymniczny” kontekst repertuaru o własny wkład emocjonalny i kreacyjny. Inna sprawa, że większość zaprezentowanego programu od strony artystycznej plasowała się na dosyć niskiej półce, co zresztą wynika z samego pomysłu okazjonalnego wplatania w tkankę utworów tematu z wybranego hymnu. To był w wielu przypadkach czysty koniunkturalizm, a może nawet służalczość. Zaczęło się oczywiście od Mazurka Dąbrowskiego, którego użył w Uwerturze do opery Polak i jego syn niemiecki twórca Albert Lortzing. Ponoć swego czasu miał z tego powodu jakieś przykrości. Przepraszamy i prosimy o wybaczenie. Zaraz potem przyszedł czas na hymn brytyjski God save the King w wariacyjnej aranżacji najmłodszego z synów Bacha, a po nim jeszcze słabsze opracowanie Marsylianki niejakiego Gosseca.

 

Tobias Koch 2

 

Brytyjczycy byli reprezentowani jeszcze przez jeden hymn, tym razem imperialno-żeglarsko-promsowy Rule Britannia w aranżacji ucznia samego Beethovena Ferdinanda Riesa. Tutaj również niezastąpionym solistą był Tobias Koch. Jednak główną rolę pianista ten odegrał w utworze kolejnego Beethovenowskiego ucznia Karla Czernego, gdy w kadencji upinającej ciągnące się niemiłosiernie wariacje na temat hymnu niemieckiego przyfastrygował temat Mazurka Dąbrowskiego. To mogłoby być nawet motywem założycielskim Muzycznego Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Niemieckiej. Ale jeszcze wcześniej mieliśmy wariacje na temat hymnu holenderskiego autorstwa Johanna Wilhelma Wilmsa. I wreszcie na zakończenie hymn Unii Europejskiej – pardon, opracowanie bez chóru i solistów śpiewaków słynnej Ody do radości IX Symfonii Beethovena, gdzie wreszcie pokazano absolutne mistrzostwo w posługiwaniu się techniką wariacyjną. Nie był to jednak koniec hymnicznie-patriotycznego wzmożenia. Orkiestra odegrała jeszcze raz na bis melodię polskiego hymnu w aranżacji Lortzinga, zaś Tobias Koch zaprezentował to samo, ale w autorskiej wizji Mazurka Dąbrowskiego jako Mazurka Chopinowskiego. Nota bene sporo wcześniej Chopin zrobił to własnymi rękoma w Dreźnie i narobił kłopotu nie sobie, ale hrabiemu Krasińskiemu, który musiał się tłumaczyć sekretarzowi ambasady rosyjskiej. Taka historia lubiła się powtarzać, bo muzyczne motywy bywają czasami natrętne. Dziś na szczęście twórczość popularna sprowadziła melodię do 2-3 dźwięków, które choć są natrętne, ale żadnego przesłania nie niosą. Hymny zatem stały się anachronicznymi świadectwami niegdysiejszych społecznych kompetencji muzycznych, zbyt trudnych dla współczesnego przeciętnego obywatela. To zajęcie wyłącznie dla zawodowych artystów.

                                                                       Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART