opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Turandot 23-313.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

78 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Konieczny lifting Schuberta

Miał niebywałe szczęście Tomasz Konieczny, że trafił na poezję Stanisława Barańczaka, jakby specjalnie dedykowaną jemu. Ale chyba nie tylko „trafiło się ślepej kurze ziarno”. Lepiej jednak byłoby do tego dorobić legendę, że oto polski poeta, tłumacz, emigrant i opozycjonista dowiedział się, że zdolny polski śpiewak robi karierę na Zachodzie, głównie w Niemczech, że dostał się już do „superligi” śpiewaków wagnerowskich i może teraz Niemcom pokazać, gdzie szukać natchnienia dla muzyki Franciszka Schuberta. Ale tak pewnie nie było. Tomasz Konieczny sam wypatrzył poezję Barańczaka i uznał, że to kąsek właśnie dla niego, choć poeta mu dedykacji nie napisał. A może właśnie wiedziony nieomylną intuicją artysty – wieszcza Barańczak zawarł dedykację w słowach: Czy szept, czy wagnerowski głos? (Pieśń XIII).

 

Tomasz Konieczny 1

 

Fakt faktem Konieczny śpiewakiem wagnerowskim jest, a w swojej interpretacji cyklu Podróż zimowa przechodzi czasami w szept. Robi to wspaniale, wykorzystuje swoje predyspozycje i wykształcenie aktora dramatycznego, gestykuluje, ironicznie się uśmiecha, potakuje ruchami głowy, gdy genialna muzyka, już bez słów rękoma pianisty Lecha Napierały dopowiada do nowego tekstu Barańczaka współczesne konteksty. Wykonanie tej odnowionej i spolszczonej wersji Podróży zimowej dokłada do już utwardzonego przez tradycję muzyczną arcydzieła nowe znaczenia, przede wszystkim ironię, gryzącą satyrę w autobiograficznym spojrzeniu poety na własną drogę  życiową. Ironia Barańczaka w cudowny sposób staje się ironią Schuberta, który w anachronicznym dziś, romantycznym, tonalnym, eufonicznym języku muzycznym także przedstawia emocjonalne i egzystencjalne zawiłości ludzkiej natury, samotność, żal, cichą rozpacz, czasami jednak przechodzącą w krzyk, a także wściekłość, że wstrętni mieszczanie korzystają z uroków swej marnej codzienności i są głusi na cierpienie jednostki. To wszystko wzmocnione o refleksję filozoficzną i politologiczną jest w buntowniczym tekście Barańczaka. Ale jest też coś, czego nikt poza Polakami nie zrozumie i nie podejmie koncertowego wyzwania. To nasz rodzimy język pełen niewokalnych zbiegów spółgłosek i różnych „rz”, „sz”, „cz”, „ć”, „ś”, „ź”.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART