GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWokół Renesansu: Biecz 2018
Strona 12 z 12
A także arię Konstancji Agitata da due ventiz Griseldy (RV 718), z wyeksponowaniem kontrastów pomiędzy ozdobnymi i dźwięcznymi figuracjami w wysokim rejestrze i nagłymi przejściami do tego piersiowego, o ciemnym i matowym zabarwieniu, stanowiącymi muzyczne odzwierciedlenie tekstu, w którym mowa o targaniu przez dwa wiatry, będące metaforą wewnętrznego rozdarcia bohaterki.
Najwięcej wątpliwości wzbudziło wykonanie kantaty Cessate, amai cessate (RV 684), w której, szczególnie na początku, kształtowanie frazy przez śpiewaczkę nosiło znamiona przerysowania, graniczącego z manieryzmem, by nie powiedzieć wręcz karykaturalnością.
Program uzupełniły utwory instrumentalne Vivaldiego, z których faktury daje się wyczytać, że ich autor był doskonałym skrzypkiem, posiadającym znajomość i wyczucie tego, co i jakim sposobem można ze smyczków wydobyć. A więc zagrana na początek uwertura do wspomnianego Farnace, będąca typową, trzyczęściową włoską sinfonią, z efektem gry pizzicato w finale, oraz Koncert e-moll na smyczki i basso continuo, z solami skrzypcowymi w pierwszej i drugiej części, w których wyróżnił się Grzegorz Lalek. W grze Royal Baroque Ensemble uderzała rzadka u polskich zespołów muzyki dawnej śmiałość artykulacyjna (na przykład akompaniament pizzicato w arii Anastazji Sento in senoz Il Giustino(RV 717), zbliżająca jego brzmienie do tego zapamiętanego z występów włoskich formacji barokowych.
Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |